Bij een nieuwe website horen onvermijdelijk nieuwe rubrieken. ‘Buiten de Rijlijn’ is er zo één, die we jullie voortaan elke zaterdag zullen voorschotelen.
In Buiten de Rijlijn vind je uitzonderlijk geen content van het DRIVR-team, maar externe URL’s die ons tijdens de week zijn opgevallen. Omdat ze mooi lezen, of er knap uitzien. Omdat we ze met jullie willen delen, maar liefst in hun originele vorm. En vooral omdat de boog niet altijd gespannen kan staan en er ook eens iets anders als pure autocontent op DRIVR mag verschijnen.
An original owner Rolex Explorer Gilt 1016 – Bulang & Sons
Belofte maakt schuld. Staat er in ons nieuwe manifest dat we de link tussen auto’s en horloges dieper gaan onderzoeken, dan doen we dat. Te beginnen met dit schitterende relaas van Luis uit Sumatra, die naar Spanje verkaste om een carrière op te bouwen. Komende van het rijke, naoorlogse Azië, hoorde daar evenwel een auto en een automatisch horloge bij. De Alfa realiseerde hij snel, voor de Rolex had hij een gelukje nodig…
– Ken Divjak, Redacteur
Assetto Corsa Competizione – 505 Games
De racegames die mij altijd het meest zijn bijgebleven, draaiden rond het recreëren van bestaande kampioenschappen. Niets is zo leuk als jezelf Jeff Gordon (Nascar Racing), Jim Clark (Grand Prix Legends) of Damon Hill (Microprose Grand Prix 2) te wanen, en autosportgeschiedenis te (her)schrijven. Op vlak van GT-racen had je een dikke 10 jaar geleden nog Simbin’s GTR (FIA GT-series), en met behulp van Kunos’ Assetto Corsa lijkt daar binnenkort een vervolg op te komen. De officiële simulatie van de Blancpain GT Series zit er -ten vroegste- deze zomer aan te komen.
– Bert Claes, Fotograaf
Turns Out French Fashion Magazine Designers Don’t Always Drive What You’d Expect – Petrolicious
Wat het wintersportmerk Black Crows en de magazines Vanity Fair France en Intersection met elkaar gemeen hebben? Hun creatieve bezieler Yorgo Tloupas. De Fransman met Griekse roots woont tegenwoordig in het 18e arrondissement in Parijs waar hij vanuit zijn designstudio Yorgo&Co zijn vele bezigheden coördineert. Maar Tloupas heeft ook een latente liefde voor auto’s. Getuige zijn Honda Prelude Hondamatic uit 1981 en Alfa Romeo 159 SW V6 3.2 Q4 Q-tronic TI waarmee hij geregeld tussen de Lichtstad en Chamonix pendelt.
– Pieter Ameye, Coördinator
De geschiedenis van Bower & Wilkins – B&W
Speakers en tweeters met in de bovenhoek Bowers & Wilkins zitten regelmatig weggewerkt in de met opties afgeladen persbolides die we onder onze kont krijgen. Reden genoeg om eens stil te staan bij de geschiedenis van deze Britse druktemakers. Hoe het begon? Achteraan de elektronicazaak die John Bowers samen met Roy Wilkins runde in Worthing, uiterst zuidelijk in het Verenigd Koninkrijk. De beginselen voor het bedrijf kwamen er dankzij een tevreden oudere dame die danig onder de indruk was over John’s kennis van klassieke muziek en hem 10000 pond naliet. Het vervolg? Dat lees je hier.
– Dieter Verschaeve, Freelancer
Land Rover Explore Smartphone – Land Rover
Land Rover, dat er nog steeds in slaagt wagens te bouwen waarmee je echt buiten de begane paden kan rijden, komt vanaf april met een eigen smartphone. Geen hip hebbeding dat bij de minste onoplettendheid kraakt, maar een telefoon op maat van echte avonturiers. Een 4000mAh batterij mét add-on battery packs, resistentie tegen stof, zand en modder, waterdicht tot 1,5 m gedurende een half uur en schokvast bij valpartijen tot 1,8m. Het 5 inch scherm is groot genoeg en tegelijk compact om makkelijk weg te bergen. De smartphone werd ontwikkeld in samenwerking met Bullit Group, die ook voor CAT robuuste telefoons maken. Prijs voor dit alles is 649€, te bestellen vanaf 26 april.
– Koen De Beer, Freelancer
10 drones that follow you with great cameras – Dronesglobe
Als autoliefhebber is het leuk om beeldmateriaal van je eigen DRIVR te hebben. Bewegend beeld is bij uitstek de beste herinnering aan een roadtrip. Het is echter omslachtig om een goede cameraman en locatie te regelen. Het eerste kan opgelost worden door de laatste generatie ‘follow-me’-drones. Ze zijn niet bepaald compact om mee te nemen in een kleine roadster, maar ze kosten geen fortuin meer, hebben een haarscherp beeld en vermijden zelfs obstakels. Je hoeft dus enkel de gewenste parameters in te stellen, achter het stuur te kruipen en rijden maar!.
– Freek Temse, Freelancer