Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel we intussen ook al de gloednieuwe BMW M5 getest hebben (verslag binnenkort), gingen we bij wijze van generale repetitie ook eens met de sleutels van runner-up M550i aan de haal. De moeite?

Twin-turbo V8, achttrapsautomaat, (niet-uitschakelbare) vierwielaandrijving en op de koop toe nog eens sneller dan de uitgaande M5 (F10); de M550i leest op papier wel heel erg smakelijk. Mogen we dus spreken van een M5-light? Of is dit eerder een flink uitgedoste Fünfer waar toevallig heel wat Schnell aan toegevoegd is?

BMW M550i

Visuele afstand

De eerste indruk laat alvast dat laatste geloven, want op een stel subtiele stijlaccenten en blauwe remklauwen na, geeft de M550i visueel weinig van zijn ware identiteit prijs. Dit had zomaar een 520 met M-pakket kunnen zijn, en dat doet ons terug mijmeren naar de hoogdagen van de M5. Tegenwoordig zijn BMW’s M-volbloeden minder subtiel uitgevoerd, terwijl ook de rest van de M(otorsport)-familie een grotere visuele afstand moet bewaren. Dat is niet alleen bij BMW zo, maar ook de huidige S-lijn van Audi ziet er, in verhouding met de RS-brigade, een stuk beschaafder uit dan de modellen van weleer.

BMW M550iBMW M550i

BMW M550iBMW M550i

Geanimeerd verteller

Bij deze M550i valt dat ook gewoon net wat harder op, omdat er in de basis van het nieuwe 5-reeks design geen al te grote risico’s genomen werden. Dat zie je ook aan de vertrouwde lay-out van het interieur die ondertussen al ettelijke jaren meegaat, maar wel gemoderniseerd werd met nieuwe materialen en aanraakbediening. De nieuwe 5 kan overladen worden met technologieën zoals autonoom rijden, veiligheidsassistentie en zelfs bediening via handgebaren. Dat laatste is leuk voor even, maar wanneer je een geanimeerd verteller bent, wil het volume van de radio wel eens wispelturig worden.

Wie zich verwacht aan een sportievere cockpitinrichting is er aan voor de moeite. Het interieur van de M550i kreeg geen sportiever meubilair mee, maar wel de standaard comfortfauteuils uit de reguliere 5-reeks. Dat is geen slechts nieuws, want deze ogen niet alleen knap, ze zitten ook bijzonder comfortabel. Het algemeen gevoel zit dus wel snor, al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de afwerking hier en daar steken laat vallen. De goedkoop ogende zilveren inlegplaatjes in het M-sportstuur springen daarbij al snel in het oog.

BMW M550iBMW M550i

BMW M550iBMW M550i

Artificieel motorgeluid

Het gebrek aan spierballengerol, zowel langs binnen als langs buiten, toont dat BMW met deze M550i in de eerste plaats de kaart van zakelijk comfort wil trekken. Daardoor lijkt het verschil met de pure M-producten visueel groot, ook al geven de cijfers op papier toch een geheel andere indruk. Onder de motorkap huist namelijk hetzelfde 4,4-liter V8 twin-turbo motorblok als in de M5. Maar in dit geval levert het uiteraard net iets minder vermogen. 462 pk en 650 Nm koppel om precies te zijn, maar in de praktijk geeft dat nog steeds duizelingwekkende sprintcijfers.

BMW M550i

Mede dankzij de (verplichte) X-Drive vierwielaandrijving is de huidige M550i zelfs sneller geworden dan de uitgaande M5. Deze stoplichtraket heeft slechts een luttele 4 tellen nodig om de naald van de snelheidsmeter naar 100 km/u te jagen, en dat is bijzonder indrukwekkend voor een schip van vlot 1.800 kg. Wat misschien nog indrukwekkender is, is het gebrek aan dramatiek dat de BMW toont tijdens zulke lanceringen. Het artificieel motorgeluid doet nochtans erg zijn best om te overtuigen, maar komt helaas niet altijd geloofwaardig over in deze bijzonder goed geïsoleerde cockpit.

BMW M550i

BMW M550iBMW M550i

Ondersturend karakter

Dat geïsoleerd gevoel trok zich in de reguliere 5-reeks ook door naar een steriel stuurgevoel, maar voor de M550i werd de elektronische servo gelukkig aangescherpt. In de Sport en Sport + stand stuurt de auto een stuk nauwkeuriger, en wordt er meer feedback doorgegeven dankzij het strakker M-sport onderstel. Maar ook hier ligt de focus duidelijk op comfort. Want écht superstrak of haarscherp wordt het in de M550i nooit. Het X-Drive-systeem zorgt voor een ondersturend karakter, en indien je toch moedwillig de achterkant provoceert, roepen de voorwielen die onmiddellijk weer tot orde.

BMW M550i

De M550i mag met zijn 462 pk, ZF 8-traps automaat en X-Drive vierwielaandrijving dan wel bijzonder snel zijn, de echte puristen zullen er wellicht hun gading niet in vinden. Het is zelfs zo dat de Sport en de Sport + standen nauwelijks meerwaarde bieden. In dat opzicht kunnen de BMW-liefhebbers onder ons beter een 540i met M-Sport onderstel configureren, en de X-Drive vierwielaandrijving achterwege laten. Anders spaar je beter door voor de echte M.

BMW M550i

Fiscale afstraffing

Wil dat dan zeggen dat de M550i een slechte auto is? Absoluut niet. Deze BMW doet exact wat hij vertelt te doen: de bestuurder in alle luxe van punt A naar punt B brengen, met de optie om met de lichtsnelheid te kunnen accelereren. De basisprijs van 91.500 euro is echter niet mals, en dikt BMW-gewijs bijzonder snel aan als je wat opties wil. Daar bovenop komt ook nog de fiscale afstraffing, waardoor deze wagen in België eerder een zeldzaamheid zal worden. De M550i is voornamelijk aantrekkelijk voor de Amerikaanse markt, ook al wordt de nieuwe 5-reeks daar momenteel het meest als stekker-hybride verkocht.

BMW M550i (G30)
MOTOR: V8 twin turbo, CILINDERINHOUD: 4.395 cc, MAX. VERMOGEN: 462 pk bij 5.500 tpm, MAX. KOPPEL: 650 Nm bij 1.800 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,96/1,87/1,47 m, GEWICHT: 1.785 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving: TESTVERBUIK: 12.0l/100 km, BANDEN: 245/40 R19 – 275/35 R19 – Michelin Primacy 3, TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 4,0 s, VANAFPRIJS: 91.500 euro, SCORE: 4/5