Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij een nieuwe website horen nieuwe rubrieken. ‘Buiten de Rijlijn’ is er zo één, die we jullie voortaan elke zaterdag presenteren.

In Buiten de Rijlijn vind je uitzonderlijk geen content van het DRIVR-team, maar externe URL’s die ons tijdens de week zijn opgevallen. Omdat ze mooi lezen, of er knap uitzien. Omdat we ze met jullie willen delen, maar liefst in hun originele vorm. En vooral omdat de boog niet altijd gespannen kan staan en er ook eens iets anders als pure autocontent op DRIVR mag verschijnen.

‘Het is cool om géén auto te bezitten’ – De Tijd

VisserDat zijn uiteraard niet onze woorden maar die van Alain Visser (54). Alain wie? Visser is de Belgische topman van het Chinese automerk Lynk & Co, dat onder de vleugels van Geely opereert en  binnenkort bij Volvo Gent auto’s gaat produceren. Met het nieuwe automerk wil hij ons een geweten schoppen door een concept te verkopen dat autogebruik boven autobezit stelt. Een aanpak die zeker bij de traditionele DRIVR voor mogelijk angstzweet zorgt, maar wel een oplossing kan zijn voor de steeds ergere congestie.

– Pieter Ameye, Coördinator

This Is Why We Call Cars Sedans, Limousines, And Saloons – Jalopnik

Dat veel merken de laatste jaren nogal creatief omspringen met benamingen voor hun koetswerkvormen, is een understatement. Maar waar komen de (Engelse) termen van de meest klassieke vormen eigenlijk vandaan? Jalopnik zocht het uit, en niet geheel toevallig blijken die vooral uit Frankrijk te komen. N’est-ce pas?

– Koen De Beer – Freelancer

Falklands’ Most Daring Raid – YOUTUBE

De machtige Avro Vulcan is een nucleaire bommenwerper die gebouwd werd onder de dreiging van de Koude Oorlog, maar gelukkig nooit actie zag. Tenminste toch niet in dat conflict, want tijdens de Falklands-oorlog begin jaren ’80 was het wel raak. Voor Operatie Black Buck moest de Vulcan vanaf het eiland Ascension het vliegveld van Stanley gaan bombarderen (met conventionele wapens). De Vulcan was echter niet ontworpen om de 15.000 km in één keer te overbruggen, en moest naar het doelwit begeleid worden door maar liefst 11 tankvliegtuigen.

– Bert Claes, Fotograaf

The Lego Group History – LEGO

Wie DRIVR al langer volgt, weet dat er op regelmatige basis creaties van Lego (Technics) passeren. Dat de naam LEGO afkomstig is van de twee Deense woorden ‘leg godt’, die ‘speel goed’ betekenen, was je misschien al bekend. Maar ken je ook de ontstaansgeschiedenis van dit tot twee maal toe tot ‘Speelgoed van de Eeuw’ uitgeroepen knutselmateriaal? Breidt je kennis van fait divers uit – of fris je geheugen op – via de website van de speelgoedfabrikant.

– Dieter Verschaeve, Freelancer

Found: James Bond’s Rolex – Rolex Forums

Is het jullie ook opgevallen dat 007 nog steeds met een Aston rijdt, maar zijn Rolex al geruime tijd voor een horloge van Omega heeft ingeruild? Pure marketing, natuurlijk – maar volgens sommigen is er meer aan de hand. Rolex heeft James Bond immers nooit gesponsord. Nee, de makers van Bond hebben de bekende Submariner op één op andere manier zelf opgediept. Natuurlijk op aangeven van de auteur van de 007-verhalen, te weten Ian Flemming. Maar was het eigenlijk wel ‘s mans bedoeling om zijn held een duikhorloge te geven? Dell Deaton zocht het uit voor WatchTime Magazine.

– Ken Divjak, Redacteur

The Issigonis Effect: Mini Cooper, MG 1100 and Austin miniMetro – Automobile Magazine

Alec Issigonis Alec Issigonis verkreeg faam dankzij zijn ontwerp van de originele Mini. Terwijl de concurrentie, waaronder de Isetta en de Fiat 500, koos voor de makkelijke oplossing met achterwielaandrijving en achterin geplaatste motortjes, ging Issigonis tegen de stroom in met een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving. Het resultaat: meer binnenruimte en een groot succes waarvan de productie pas stopte 40 jaar later. Het is merkwaardig dat de man na zijn Mini succes verknocht bleef aan de kleinste autootjes. Het Amerikaanse Automobile Magazine vatte het werk van Issigonis samen en reed met drie van zijn creaties.

– Freek Temse, Freelancer