Op het circuit van Zolder ging de 2018 Blancpain GT Series Sprint Cup afgelopen weekend officieel van start.
Als we even terugkijken naar de beginjaren van het GT3-kampioenschap, dan valt het op hoedanig de moderne wagens geëvolueerd zijn richting volbloed GT-racers. De prijslimiet van maximaal 300.000 euro behoort nu definitief tot het verleden, en vroeg of laat gaat het kampioenschap uit zijn voegen barsten.
Organisator Stéphane Ratel had dat gelukkig al sinds geruime tijd in de smiezen, en richtte een aantal jaar geleden het bescheiden(er) GT4-kampioenschap op. Hoewel de 40+ inschrijvingen tonen dat er een mooie toekomst weggelegd is voor deze klasse, is ook hier de bal reeds aan het rollen gegaan.
Vrolijke gridgirls
Onder druk van de constructeurs ziet de organisatie zich verplicht het reglement steeds meer open te trekken, waardoor de GT4 uiteindelijk (net als de GT3) op een dag in hetzelfde straatje zal eindigen als de GT1/GT2-klasse van weleer. Ook hier wist Ratel reeds op te anticiperen, door recent de GT5-klasse boven het doopvont te houden.
De toekomst van GT-racen is dus verzekerd, ook al blijven we hopen dat de GT3-klasse ons nog lang mag blijven trakteren op de wel gekende mix van snerpende V10’s, bulderende V8’s, bloedmooie racewagens en vrolijke gridgirls. De Formule 1 mag zijn lessen trekken.
Klik hier voor onze fotospecial van de editie 2017
Klik hier voor onze fotospecial van de editie 2015
Klik hier voor onze fotospecial van de editie 2014