Een mooie E30 M3 of Junior Zagato voor 15.000 euro? In een niet zo ver verleden was het nog een realiteit. Maar beide modellen zijn, net zoals vele anderen, intussen ver buiten het bereik van de modale liefhebber met prijzen tot 50.000 euro en meer. Gelukkig zijn er nog heel wat interessante klassiekers die momenteel nog wel bereikbaar zijn. We zochten er een vijftal uit.
Alfa Romeo GTV/Spider (916)
Usual suspect zou hier de Giulia Coupé zijn die er op het einde van zijn carrière ook als GTV(eloce) was, maar prijzen voor de Bertone zijn intussen flink gestegen, waardoor we naar het meer recente model kijken. Dat werd geproduceerd tussen 1993 en 2004 en kende één grote facelift dat heel wat kleine verbeteringen met zich meebracht, maar het originele ontwerp van Enrico Fumia bij Pininfarina oneer aandeed. Qua motoren had je de keuze uit twee viercilinders van 1,8- en 2,0-liter en twee zescilinders waaronder een geblazen 2,0-liter V6 en de 3,2-liter V6 Busso. De grote ‘maar’ is natuurlijk zijn platform dat voorwielaandrijving dicteert. Ook al stuurt de 916 lang niet slecht. Wie dus bereid is dat compromis te sluiten, krijgt er een unieke auto voor terug die zelfs zoveel jaar later nog steeds kopjes doet draaien.
BMW 1600/2002
Ronde achterlichten of geen ronde achterlichten? That’s the question. Of voor mij dan toch. Maar ongeacht de staat de verlichting is de 1600 een ontwerp dat de tand des tijds doorstaan heeft en mee de toekomst van het merk bepaald heeft. En dan zeker de vroege exemplaren met opvallende chromen grille en de ‘correcte’ lichtsignatuur. Strakke exemplaren zijn intussen behoorlijk zeldzaam, al duiken ze hier en daar nog op voor om en bij de 15.000 euro. Zoals dit exemplaar bijvoorbeeld.
Lancia Fulvia
Ondanks zijn badge, het design en een succesvolle rallycarrière is de Lancia Fulvia nog steeds uitermate betaalbaar. Zeker als je de rechtstreeks vergelijking maakt met zijn tijdsgenoot Alfa Romeo Giulia Coupé. Een van de redenen is de tussenkomst van FIAT, waardoor de modellen van derde generatie er qua bouwkwaliteit fel op achteruit waren gegaan. De Fulvia was dan ook een dure auto om te bouwen en dat reflecteerde zich in het prijskaartje. De truc is dus om er een van de eerste of tweede generatie op de kop te tikken. Dat de Fulvia voorwielaandrijving heeft zorgt eventueel voor wat controverse. Maar weest gerust. De kleine coupé tilt het concept naar een hoger niveau en is momenteel echt nog een koopje.
Datsun Sports/Fairlady (S211/SP311/SR311)
Japanse auto’s worden de laatste jaren steeds meer naar waarde geschat. En dat reflecteert zich ook in de prijzen. Een autootje dat echter vaak vergeten wordt is de Datsun Sports dat in de VS onder de naam Fairlady bekend staat. Als voorloper van Nissan’s Z-reeks heeft het model een grote betekenis in geschiedenis van het merk en steeds meer exemplaren vinden hun weg naar Europa. De meest krachtige is de Datsun 2000 die 135/150 pk sterke 2,0-liter kreeg, gekoppeld aan handgeschakelde vijfbak. Met een leeggewicht van minder dan een ton goed voor vlotte prestaties. Weetje: Paul Newman startte zijn racecarrière in een Fairlady.
Lancia Bèta Montecarlo
Italiaans, Pininfarina-design, lichtgewicht, historische badge, handgeschakeld en middenmotor; het lijstje met ingrediënten van de Lancia Bèta Montecarlo leest bijzonder smakelijk. Toch was de Montecarlo, vernoemd naar de Franse rally waar Lancia zo succesvol in was, geen doorslaand succes. Enerzijds door problemen met roest en anderzijds vanwege problemen met de rembekrachtiging waardoor Lancia het model zelfs een tijdje uit roulatie haalde. De Italianen vonden er dan maar niets beter op het model te herintroduceren… zonder rembekrachtiging. Uiteindelijk zouden ze er minder dan 8.000 van bouwen, waardoor de auto intussen behoorlijk zeldzaam is. Toch kan je er nog vinden die in goede staat zijn voor minder dan 20.000 euro.
Uiteraard zijn we er nog enkele vergeten. Maar vul het lijstje gerust verder aan!