De M2 is dood. Lang leve de M2 Competition. Inclusief S55 M3/4 zes-in-lijn.
De geruchten kloppen met andere woorden. Waar de reguliere M2 het nog met een aangepaste single turbo N55 zes-in-lijn moest stellen, heeft de Competition-versie een ‘volwaardig’ M-blok gekregen waardoor de kleine coupé zijn vermogen met 40 pk ziet toenemen. De dubbel geblazen, 2.979 cc grote zes-in-lijn S55-motor werd weliswaar teruggeschroefd naar 410 pk en 550 Nm koppel – hiërarchie moet er nu eenmaal zijn – maar presteert in de kleinste M nog steeds bijzonder volwassen.
Carbon veerpootbrug
De sprint naar de 100 km/h neemt slechts 4,2 s in beslag (4,4 voor de versie met handbak), terwijl de topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/h. Of op 280 km/h wanneer je voor het optionele M Driver’s Package kiest. Maar de M2 Competition heeft eveneens recht op heel wat andere M-goodies zoals een specifieke voorbumpers, nieuwe niertjes, een setje kuipstoelen met verlicht M-logo, specifieke M-spiegels, een nieuwe uitlaat met actieve kleppen, een rode startknop, twee geheugenfuncties voor gepersonaliseerde rij-instellingen, nieuwe 19-duimsvelgen, Active M-differentieel en de 1,5 kg lichte, boemerangvormige carbon veerpootbrug die we (her)kennen van bij de M3/4 en die gevoelig bijdraagt aan de gewonnen stijfheid van het voorste subframe.
Ongeacht of je nu voor de handgeschakelde zesbak kiest of voor de 7-traps DCT-automaat met dubbele koppeling. En dat er überhaupt nog een versie met handbak is, hebben we volgens BMW te danken aan de Amerikaanse markt. Benieuwd of de automatische functie met tussengas deze keer wel kan worden uitgeschakeld zonder het ESP en de tractiecontrole op non-actief te zetten.
55 kg extra
Opvallend is dat BMW er niet voor gekozen heeft om aan de ophanging te sleutelen. De M2 Competition komt dus met dezelfde passieve veren en dempers als de gewone M2. Een carbon dak is dan weer niet beschikbaar wegens kost en complexiteit, aldus BMW, maar had weliswaar wenselijk geweest aangezien de S55 maar liefst 55 kg extra weegt tegenover de N55. Onder andere vanwege de nood voor extra koeling maar bijvoorbeeld ook door de installatie van een partikelfilter. En zeggen dat de M2 al geen pluimgewicht was.
Je opteert met andere woorden best voor de extra krachtige remmen die de standaard schijven (380 mm/4 zuigers, 370 mm/2 zuigers) vervangen door exemplaren van 400 mm en 6 zuigers voor- en 380 mm en 4 zuigers achteraan. Carbon keramische remmen zijn niet beschikbaar. Belgische prijzen voor M2 Competition, die gelijk ook de standaard M2 vervangt, zijn er momenteel nog niet. Maar dat die duurder zal zijn dan zijn voorganger, die startte bij 61.200 euro was, lijkt ons vrij evident.