Automobili Amos is het merk van de Italiaan Eugenio Amos, een fervent verzamelaar en tevens rallypiloot die Lancia weer groot wil maken. Hoe? Door de Delta Integrale in een beperkte oplage te reïncarneren, net zoals Singer dat met de Porsche 911 doet.
Qua jongensdroom kan dat tellen: een rallywagen met zes wereldtitels en nog meer homologatiespecials terug onder de levenden brengen. Niet omdat de ‘oude’ Delta niet goed genoeg was, wel omdat een ‘nieuwe’ nog zoveel keer beter kan zijn. Althans, dat is het opzet van de Italiaanse weldoener Eugeno Amos.
Om zijn fantasie te verwezenlijken, heeft Amos zowat alle Lancia en Fiat-specialisten uit Italië opgetrommeld. Het opzet is dan ook alles behalve eenvoudig: beter dan bestaande Evoluziones op kritieke punten te verbeteren, gaat de filantroop een nieuwe Evo bouwen op basis van de goedkopere 16v. Hoe nieuw precies? Met ongeveer 1000 gewijzigde onderdelen, om nog te zwijgen over het feit dat de Deltona een driedeurs zal zijn beter dan de klassieke vijfdeurs.
De nieuwe carrosserie wordt met de hand uit aluminium vervaardigd, waarna er een hertekend interieur à la Delta S4 wordt ingepast. De motoren worden van nul af aan opgebouwd, de aandrijflijn en de ophanging op overstuur afgestemd. Maar misschien nog opvallender is dat de voorkant meer op een Lancia Beta gaat lijken dan op de Delta zelf , om de AA-versie duidelijk van het origineel te onderscheiden.
Met een beetje geluk is het eerste prototype nog deze lente klaar. Daarna kunnen potentiële kopers een bezoek brengen aan de nieuwe Automobili Amos-garage in Milaan, waar de Evo van naaldje tot draadje uit de doeken wordt gedaan. Staan de sterren gunstig, dan worden er maximaal 15 exemplaren van gebouwd – telkens met een productietijd van 3 à 4 maanden. Dus hou de Instagram-account van de Italiaanse AA zeker in de gaten: