Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Naar verluidt zinnen de Amerikanen op een comeback. Zij het zonder de kenmerkende, atmosferische V10.

De derde, en voorlopig laatste, generatie van de Viper zag zijn carrière in 2017 vroegtijdig beëindigd wegens tegenvallende verkopen. Ondanks alle moeite die nieuwe eigenaar FCA in de Viper had gestopt, kon de Amerikaanse bruut het eigen publiek onvoldoende overtuigen. Nochtans werd zijn klassieke vorm behouden, net zoals zijn V10, en kon je met een druk op de knop alle rijhulpelektronica nog steeds uitschakelen, waardoor het desgewenst nog steeds een listig apparaat was.

Maar zelfs een nieuwe, alles verpletterende American Club Racer-circuitversie (ACR) kon het tij niet keren. De Viper was te duur en had te weinig pk’s aangezien Dodge intussen de 707 pk sterke Hellcat-versies van zijn Charger en Challenger in de catalogi had staan. Exit Viper dus.

Exact 30 jaar geleden

Maar nu lijken de Amerikanen op hun stappen te willen terugkeren. Nu Ford en GM met respectievelijk de GT, aanstaande Mustang GT500 en Corvette grote sier maken, hinkt Dodge achterop met een gamma dat een echte sportwagen ontbreekt. Een nieuwe, door Hemi V8-aangdreven Viper zou het antwoord kunnen zijn. Daarmee zou de Viper aan de ene kant een van zijn USP’s verliezen, maar andere kant een tikkeltje meer concurrentieel worden met grote concurrent Corvette.

indy 500 viper

Volgens het naar eigen zeggen goed ingelichte Car & Driver is er zelfs al een duidelijk link met het tijdstip wanneer de nieuwe Viper zal worden voorgesteld. In 2021 is het immers exact 30 jaar geleden dat Dodge ons het originele, 400 pk sterke concept toonde van de Viper. Dat deed het tijdens de Indy 500 van ’91 waar de Viper de rol van safety car vervulde. Benieuwd of de vierde generatie drie decennia later dezelfde grote impact zal hebben. Met of zonder V10.

[Bron: Car & Driver]