Of er iemand zit te wachten op een straatlegaal circuitspeeltje uit Portugal? De lui achter Adamastor menen van wel.
Portugese autoconstructeurs? Verder dan het illustere Alba komen we niet. Maar met Adamastor heeft Portugal er eentje bij. Het bedrijfje, dat intussen zes jaar oud is, opereert vanuit Porto en heeft met de P003RL (Road Lega) zijn eerste productiemodel klaar. Nu ja, meer dan een handvol per jaar zien we ze niet maken. De reden? De markt voor straatlegale circuitspeeltjes is sowieso al klein. Maar bovendien is ze ook fel verzadigd. Vraag dat maar aan de mensen achter Zenos, Elemental, Gumpert of Farboud, en ga zo maar door. De lijst is lang en de uitkomst meestal negatief.
Het recept van de Adamastor klinkt bovendien bekend in de oren. Een T45 stalen buizenchassis, dat weliswaar FIA-gekeurd is, met daarover een carrosserie uit composietmaterialen, een aluminium ophanging met dubbele driehoeken voor- en achteraan en verstelbare pushrod-ophanging met tweevoudig instelbare Koni-dempers.
Wat betreft de aandrijving heb je voorlopig de keuze uit een 2,0- en 2,4-liter Ford EcoBoost en een 2,7- of 3,5-liter twin turbo V6, eveneens van Ford-makelij. Puristen kunnen ook nog kiezen voor een atmosferische 3,5-liter V6 van Ford. Bij alle motoren heb je de keuze uit een hele rist verschillende versnellingsbakken. Van klassieke handbak tot sequentiële automaat. Daarmee varieert de pk/gewicht-ratio van de +/- 850 kg zware Adamastor tussen 264 en 529 pk per ton.
Veel meer info komen we voorlopig niet te weten. En ook foto’s van het interieur blijven momenteel achterwege, net zoals een (vanaf)prijs. Of dat allemaal volstaat om het bedrijfje boven water te houden is nog maar de vraag. Vraag dat maar aan de mannen van het ter ziele gegane Zenos die met hun E10 een erg gelijkaardige auto in de aanbieding hadden.