Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de nieuwe DBS super GT spelen de Britten eindelijk mee met de grote jongens.

Althans dat is toch de intentie. Want het Aston Martin van vandaag is al lang niet meer het Aston Martin van toen Ulrich Bez er de plak zwaaide. Auto’s zoals de nieuwe Vantage en DB11 (AMR) tappen uit een ander, meer agressief vaatje. En er liggen plannen op tafel om een 488-rivaal met middenmotor te bouwen. Aston trok daarvoor zelfs enkele belangrijke ingenieurs weg bij Ferrari, maar ook McLaren en Lotus. Het is ze dus menens.

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin DBS SuperleggeraAston Martin DBS Superleggera

DB11 op steroïden

Aston’s nieuwste spruit is er nu in de vorm van deze DBS Superleggera. Twee namen die betekenisvol zijn in de geschiedenis van het merk, en die elkaar nu terugvinden in deze fel gemodificeerde DB11. Niet dat Aston wil dat er zo naar deze DBS Superleggera gerefereerd wordt, maar we hebben het er toch lastig mee, want los van de nieuwe bumpers, een dubbele diffuser die tot 180 kg downforce genereert (op topsnelheid) en de carbon koetswerkpanelen, zien we hier toch vooral een DB11 op steroïden.

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin DBS SuperleggeraAston Martin DBS Superleggera

Het chassis is immers zo goed als identiek aan dat van de DB11 met het gelijmde aluminium VH-platform met dubbele driehoeken voor- en multilink achteraan en adaptieve Skyhook-dempers die standaard zijn. 410 mm en 360 mm grote en geventileerde carbon keramische remmen zorgen dan weer voor de stopkracht. Speciaal voor de DBS Superleggera ontwikkelde Pirelli specifieke ‘A7’ P-Zero’s in maatje 265/35/R21 voor en 305/30/R21 achter.

Aston Martin DBS Superleggera

Drooggewicht van 1.693 kg

De naam Superleggera verwijst bovendien niet naar de superlichte bouwtechniek van het Italiaanse designhuis Touring, maar naar Touring zelf. Ook al weten we voorlopig niet waar nu juist de link ligt tussen deze DBS en de werkgever van onze landgenoot Louis De Fabribeckers. Gelukkig is de DBS wel een tikkeltje lichter dan de standaard DB11. 72 kg om precies te zijn. Daarmee tikt de GT wel nog steeds af op een drooggewicht van 1.693 kg. Zonder vloeistoffen dus. De gewichtsverdeling van 51:49 is dan weer quasi perfect.

Aston Martin DBS Superleggera

Voorin ligt Aston’s zelf ontwikkelde 5,2-liter biturbo V12 van de DB11 (AMR) die er nu 725 pk bij 6.500 tpm en een reusachtig koppel van 900 Nm tussen 1.800 – 5. 000 tpm uitperst. Daarmee knalt de super GT in slechts 3,4 s naar de 100 km/h en naar een top van 340 km/h. De versnellingsbak is nog steeds de voor de achteras gemonteerde 8-traps ZF.

Aston Martin DBS SuperleggeraAston Martin DBS Superleggera

Aston Martin DBS Superleggera

275.000 euro

Of dat zal volstaan om de concurrentie, en dan voor de Ferrari 812 Superfast, rechtstreeks in de ogen te kunnen kijken is nog maar de vraag. Al liggen beide GT’s wel een verschillende klemtoon. En dan vooral vanwege hun aandrijflijn. Prijzen voor de nieuwe DBS Superleggera starten bij om en bij de 275.000 euro maar kunnen via de optielijst uiteraard nog flink oplopen. De eerste leveringen volgen eind dit jaar.