Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Aston Martin Valkyrie AMR Pro is niets minder dan een herwerkte Le Mans-auto die van al zijn beperkingen ontdaan is, inclusief een atmosferische V12-motor van Cosworth.

Wat krijg je als je ingenieurs carte blanche geeft? Juist, een technisch hoogstandje waar iedere petrolhead van ligt te dromen. We denken dan bijvoorbeeld aan de Clio RS 16, die het geniale onderstel van de Clio IV RS combineerde met de turbo-aangedreven motor én -niet te vergeten- de handgeschakelde versnellingsbak uit de Megane RS. Of de Volvo C30 Polestar, de Zweedse interpretatie van de Ford Focus RS getooid in het felle blauw met een quasi volledig alcantara dashboard waarmee je je meteen in een race waande. Bij Aston Martin blijft het echter niet bij een concept, want deze ‘track-only’ hypercar valt gewoon te bestellen (als je genoeg Britse ponden neertelt, natuurlijk).

Recordronde

Bovendien is dit niet zomaar een ‘extreme’ tracktoy. Aston Martin claimt dat de Valkyrie AMR Pro een rondje op de mythische omloop van La Sarthe kan afleggen onder de 3m20s. Even ter referentie: de winnende Toyota TS050-Hybrid LMP1 van Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley had een snelste ronde in wedstrijd van 3.19.762.

Waar de Toyota LMP1 is uitgerust met de nodige hybride echnologie, doet de Aston Martin het met een 100% pure verbrandingsmotor. Niet opgebouwd naar de geest van het nieuwe Le Mans Hypercar platform dus (want die plannen zijn naar de vuilbak verhuisd), maar wel met de 6.5l V12 Cosworth V12 uit de straatversie van de Valkyrie – goed voor meer dan 1.000 pk op het circuit met een begrenzer bij 11.000 toeren per minuut.

40 exemplaren

Naast het verwijderen van de hybridetechnologie wisten de ingenieurs nog serieus wat gewicht te besparen door onder meer het gebruik van een ‘ulta lightweight carbon fibre bodywork’, carbon draagarmen en perspex ramen. In totaal zullen er 40 stuks geproduceerd worden, allen linksgestuurd, die eind 2021 al uitgeleverd zouden moeten worden.

Daar waar de Valkyrie nog aan de tand werd gevoeld door de huidige leider in het F1-klassement alias Max Verstappen, zal de eer ditmaal te beurt vallen aan Sebastian Vettel en Lance Stroll om de nodige testkilometers te maken. De Valkyrie was immers een samenwerking met Adrian Newey en Red Bull Racing, waar de AMR Pro variant nu volledig ‘in huis’ bij Astin Martin ontwikkeld is.

MEER LEZEN:

Officieel: Aston Martin Vantage F1 Edition is pace-car voor op de weg

Video: Ferrari Monza vs. McLaren Elva vs. Aston Martin Speedster

Circuittest: Aston Martin V8 Vantage (2005)