Een SUV die bol staat van de technologie en die volgens zijn makers de ‘savoir-faire à la Française’ vertegenwoordigt, dat is het idee achter de DS 7. Maar of dat ook volstaat om het tot bij het kransje gevestigde waarden te schoppen? Als er één versie dat moet kunnen is het deze 225 pk sterke topversie.
Het merk DS staat tegenwoordig op eigen benen en is niet langer een gamma van extra luxueuze Citroëns met DS-badge. Modellen zoals de DS 3 en DS 4 leunden echter bijzonder dicht aan op modellen van Citroën. Maar met de DS 7, DS’ eerste, zelf ontwikkelde model, is daar eindelijk verandering in gekomen.
Maar moet een merk, dat zich wil distantiëren met een luxe- en premiumpositie, zich wel wenden tot een SUV? Eerlijk gezegd vinden we van niet. We hadden dan ook veel liever gezien dat DS zich van het gangbare zou afzetten en met een moderne interpretatie van de originele DS of C6. Maar het probleem, zoals ze bij DS ook zelf aangeven, is dat zo’n auto’s gewoon niet verkopen. SUV’s daarentegen. Vraag dat maar aan de dames en heren van Peugeot dat met zijn 3008 een heuse wedergeboorte heeft gekend.
Deze nieuwe Sept (het zevende model van DS) staat niet toevallig op hetzelfde EMP-2-platform dat intussen het leeuwendeel van de modellen bij PSA ondersteunt. Speciaal voor de DS 7 werd de achterophanging echter aangepast naar een multilinksetup. Qua formaat nestelt het model zich dan weer netjes tussen SUV’s zoals de 3008 en 5008. En dat met het oog op binnenruimte voor zowel de voorste als achterste inzittenden.
Het exterieurdesign mag, met uitzondering op de opvallende lichtclusters, dan wel vrij conventioneel zijn, het is binnenin waar de 7 echt wil opvallen. En dat met zowel het design als de afwerking en gebruikte materialen waarmee DS de lat opnieuw hoger legt. Al moet je daarvoor wel opteren voor een van de hogere afwerkingsniveau’s zoals ‘DS Performance’ of ‘Opera’. Maar dan is werkelijk bijna elke vierkante centimeter afgewerkt met hoogwaardige materialen.
Maar voor een merk dat erop gebrand is om de incarnatie te zijn van luxe op zijn Frans is er wel een opvallende afwezige in de vorm van een hydropneumatische ophanging. En dat vanwege budgettaire redenen. De ingenieurs bij DS maken zich echter sterk dat hun alternatief in de vorm van een camera die tot 20 meter ver het wegdek scant en elektronisch gestuurde adaptieve dempers, niet of nauwelijks moet onderdoen voor de meer complexe en dure setup.
Maar dat is lang niet de enige technologie aan boord van de DS 7. Ook systemen zoals geventileerde en verwarmde stoelen met massagefunctie, adaptieve LED-lichten, rechtstreeks afkomstig van de DS E-TENSE Concept, en zelfs een infraroodcamera die voetgangers en dieren tot op 100 meter vr detecteert, zijn beschikbaar. En uiteraard maakt ook semi-autonome rijtechnologie deel uit van de beschikbare gadgets.
Alle systemen werken bovendien naadloos en preventief samen, ook met de infraroodcamera bijvoorbeeld. Al zijn we minder enthousiast over het cameraatje dat de bestuurder monitort, en onder andere de (adaptieve) cruisecontrol (CC) deactiveert wanneer je zelfs maar een seconde naast je kijkt. Vervolgens kan je de CC gedurende 30 seconden niet terug activeren. Bijzonder vervelend.
Denk echter geen moment dat deze 225 pk sterke DS 7 enigszins sportieve ambities heeft, dat zou immers indruisen tegen zijn persoonlijkheid. Met 100 kg minder en 45 pk meer dan de voorlopig meest krachtige diesel gedraagt deze versie zich weliswaar een fractie meer levendig. Maar zijn grote sterkte zit ‘em in de combinatie van kracht, raffinement en vooral stilte. Alleen wanneer je fors moet accelereren laat de 1,6-liter benzine van zich horen. Gelukkig is de standaard 8-trapsautomaat bij de pinken.
Op het vlak van rijdynamiek is de DS 7 dan weer duidelijk afgesteld op comfort. Mede dankzij de intelligente ophanging met camera, die evenwel niet standaard is op alle versies, zweeft de Crossback af en toe als de Dubbele Chevrons van weleer, zonder daarom uit zijn rol te vallen in de bochten. De DS 7 slaagt met andere woorden in zijn opzet. Ook al moet je daarvoor wel voor de beter uitgeruste versies kiezen. En die liggen al gauw ver weg van de basisprijs van 31.940 euro.
DS 7 Crossback 225 PureTech
MOTOR: Vier-in-lijn, twinscroll turbo, CILINDERINHOUD: 1.598 cc, MAX. VERMOGEN: 225 pk (bij 5.500 tpm), MAX. KOPPEL: 300 Nm (bij 1.900 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,36/1,82/1,53 m, LEEGGEWICHT: 1.425 kg, VERSNELLING: 8-trapsautomaat koppelomvormer, AANDRIJVING: Voorwielaandrijving, TOPSNELHEID: 227 km/u, 0-100 KM/H: 8,3 s, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,0 l/100km, CO2-UITSTOOT: 137 g/km, VANAFPRIJS: 39.032 euro.