Een nieuw hoofdstuk in McLaren’s Longtail-verhaal.
Lichter, krachtiger maar ook langer. Dat is zowat de filosofie achter het LT-verhaal. Na de F1 GTR Longtail, 675LT Coupé en 675L Spider is de 600LT het vierde model dat het LT-achtervoegsel mag dragen. Toch is deze 600LT, die gebaseerd is de 570S (Sports Series), geen echte ‘Longtail’. Het model is weliswaar 74 mm langer, maar daarvoor tellen de Britten de gehele lengte van de auto, beter dan het stuk achter de inzittenden. Lees: de 600LT dankt zijn grotere lengte vooral aan het extra spoilerwerk voor- en diffuser achteraan, beter dan wijzigingen in de wielbasis. Iets wat bij de 675LT bijvoorbeeld wél het geval was.
Los daarvan werd de 600LT wel tot 96 kg lichter dan een standaard 570S. En dat onder andere dankzij extra carbon koetswerkpanelen, een hertekende uitlaat die nu net zoals op de Senna bovenaan uitsteekt en standaard stoelen die we kennen van de P1. Nog extremer wordt het met de stoelen van de Senna die als optie beschikbaar zijn. In totaal zijn zo’n 23% van de onderdelen specifiek aan de LT. Tik je alle lichtgewichtopties aan, dan tikt de Longtail af op een drooggewicht (dus zonder vloeistoffen) van 1.247 kg.
Het vermogen van de 3,8-liter twin turbo V8 is met 30 pk toegenomen tot 600 pk en 620 Nm koppel, terwijl het koelingssysteem werd herzien voor nog meer extreme (circuit)omstandigheden. Daarbovenop schitteren op alle vier de hoeken lichtgewicht dubbele driehoeken én carbon keramische remmen van de 650S, terwijl stijvere motor- en versnellingsbaksteunen, een sneller stuur en specifieke Pirelli’s P Zero Trofeo R voor de rest van de meest belangrijke wijzigingen garant staan.
De nieuwe 600LT komt er niet in absoluut gelimiteerde nummers, maar McLaren weet wel dat de productie beperkt blijft tot een jaar, en afhankelijk zal zijn van de capaciteit van de fabriek. Bij ons staat de strafste Sport Series in de catalogus vanaf 234.000 euro.