‘s Werelds eerste energieonafhankelijke vaartuig heeft er daarmee een belangrijke sponsor bij.
Toyota staat geboekt als het bedrijf dat de hybride auto naar de massa heeft gebracht, maar is net zoals Hyundai, en een handvol andere constructeurs, nog steeds druk bezig om waterstoftechnologieën verder te ontwikkelen. Toyota en Hyundai zijn niet toevallig de enige merken die met respectievelijk de Mirai en de zopas gelanceerde Nexo, een op waterstof aangedreven auto (Fuel Cell Electric Vehicle) in hun commercieel aanbod hebben.
Een straffe prestatie gezien de kostprijs van zo’n hoogtechnologisch product, maar momenteel eerder een PR- en marketingstunt, beter dan een commercieel valabel alternatief. De reden? Een cruciaal gebrek aan geschikte infrastructuur om te tanken, dat bovendien nog eens versterkt wordt door het feit dat de productie van waterstof momenteel nog onvoldoende efficiënt is. Je steekt er met andere woorden meer energie in dan je eruit haalt. Een probleem dat de Energy Observer,’s werelds eerste energieonafhankelijke vaartuig, niet heeft.
De Energy Observer is een maxi catamaran uit 1983 die in Canada werd gebouwd door scheepsbouwkundig ingenieur Nigel Irens en was oorspronkelijk 24,38 meter lang. Maar intussen meet de catamaran 30,5 meter lang. Na een succesvolle racecarrière onder de vlaggen van Formule TAG, Tag Heuer, Enza New Zealand, Royal & SunAlliance, Team Legato, en Daedalus, heet het nu Energy Observer en is het getransformeerd tot revolutionair technologisch testbed. Energy Observer is ‘s werelds eerste vaartuig dat in staat is zijn eigen energie te produceren uit zeewater. Het is met andere woorden zelfbedruipend.
De catamaran maar daarbij gebruik van een combinatie van 130 vierkante meter zonnepanelen (21 KWc) en twee windturbines (2×1 KW) die op hun beurt dan weer de energie voorzien om het zeewater, dat eerst ontzilt wordt via omgekeerde osmose (105 L/h), via elektrolyse om te zetten in waterstof. Die waterstof wordt dan weer door middel van compressie (tussen de 30 en 350 bar) opgeslagen in acht tanks van 322 liter. Voor de aandrijving zorgen twee uiterst efficiënte elektromotoren, elk 41 KW sterk bij 3.000 tpm.
Tot slot beschikt de catamaran nog over 106 Kwh aan lithium ion batterijen voor de energieopslag op korte termijn. En dan vooral voor de meer courante energievoorzieningen zoals de boordinstrumenten, stopcontacten, etc.
Met de Energy Observer wil de Franse stichter en kapitein Victorien Erussard gedurende zes jaar, 50 landen en 101 stops de wereld warmen voor de voordelen van waterstoftechnologie. Tezelfdertijd moet de hoogtechnologische catamaran ook aansporen tot een versneld proces van onderzoek en ontwikkeling naar nieuwe waterstoftechnologieën. En dat voor zowel de productie als opslag. Momenteel vaart de Energy Observer richting Venetië waar het van 6 tot 15 juli zal te zien zijn in de haven van Certosa. De finish staat gepland net voor de start van de Olympische Spelen van 2020 in Tokio waar Toyota alle atleten en bezoekers zal vervoeren met bussen die op waterstof rijden.
Of de samenwerking tussen Toyota en Energy Observer enkel een sponsordeal is, of er ook werkelijk een technologische samenwerking is, is momenteel niet duidelijk.
[Meer info: Energy Observer]