Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wanneer Singer, Williams Advanced Engineering, Hans Mezger en Norbert Singer de handen in elkaar slaan, dan weet je dat er iets bijzonder in het verschiet is.

Afgelopen jaar liet Singer weten dat het samen met Williams AE aan het sleutelen was een 500 pk sterke, luchtgekoelde Mezger-motor voor in een van zijn recreaties. Tevens beloofde het bedrijf dat het model unieke koetswerkpanelen zou krijgen en dat het resultaat erg speciaal zou zijn. Zelfs naar Singer-normen.

Singer Dynamics and Lightweighting Study

Singer Dynamics and Lightweighting StudySinger Dynamics and Lightweighting Study

Singer Dynamics and Lightweighting Study

Singer Dynamics and Lightweighting StudySinger Dynamics and Lightweighting Study

Meer dan zes maand verder trekken stichter Rob Dickinson en de zijnen nu het doek van wat Singer zijn ‘Dynamics and Lightweighting Study’ (DLS) noemt. Niet de meest sexy naam, maar het resultaat is dat gelukkig wel. Niet in het minst vanwege zijn state of the art 4.0-liter flat six die dankzij Williams nog steeds luchtgekoeld is, maar dankzij een veelvoud van exotische materialen zoals titanium en magnesium nu maar liefst 500 pk produceert bij een duizelingwekkende 9.000 tpm.

Singer Dynamics and Lightweighting Study

Singer Dynamics and Lightweighting StudySinger Dynamics and Lightweighting Study

Singer Dynamics and Lightweighting Study

Singer Dynamics and Lightweighting Study

Maar de DLS is nog veel meer dan enkel en alleen een gesofisticeerde aandrijflijn. Williams nam ook het onderstel, de aerodynamica en de gewichtsbalans onder de loep. Daardoor zit de motor iets meer naar het midden, werden verschillende hardware-elementen naar voren gebracht en is de luchtstroom rondom herbekeken, zij het op een effectieve maar erg subtiele manier.

Singer Dynamics and Lightweighting StudySinger Dynamics and Lightweighting Study

Singer Dynamics and Lightweighting StudySinger Dynamics and Lightweighting Study

Door de vele optische en mechanische wijzigingen zijn alle koetswerkpanelen nieuw en ook het interieur werd helemaal herzien met veel custom carbon onderdelen zoals de stoelen en het stuur. Ook het design van de het schakelmechanisme werd herzien, net als de handgeschakelde Hewland zesbak zelf die, net zoals de motor, heel wat nieuwe onderdelen uit magnesium kreeg. In het totaal tikt de DLS af op net iets meer dan 1 ton.

Singer Dynamics and Lightweighting Study

Singer heeft reeds twee Dynamics and Lightweighting Study 964’s gebouwd en heeft ze beiden meegebracht naar het Goodwood Festival of Speed. Elk met een prijskaartje van minstens 2 miljoen euro. De witte (van de foto’s) zal statisch te zien zijn, maar de rode komt het ganse weekend in actie. Ook tal van andere Singers zullen er tijdens het Festival of Speed te zien zijn.