Porsche’s bestseller maakt zich op voor nieuwe motoren, een lichtjes aangepaste look en extra technologie.
Kortom, heel wat nieuwigheden die van deze facelift een doorgedreven update maken. Niet in het minst op het vlak van motoren, waar bijna alle units extra vermogen krijgen, maar waar Stuttgart ook nieuwe zescilinders introduceert. Zo ruilen zowel de Macan S als Macan GTS hun 3,6-liter V6 in voor een nieuwe en lichtere geblazen 3,0-liter V6. De Macan S blijft weliswaar steken op 340 pk, maar de Macan GTS ziet zijn vermogen met 20 pk toenemen tot 380 pk.
Ook de meest krachtige modellen Turbo en Turbo S krijgen een nieuwe V6 in de vorm van de dubbel geblazen 2,9-liter V6 die samen met Audi is ontwikkeld, en die ook voorin modellen zoals de RS4, RS5 en Panamera 4S te vinden is. Ondanks een marginale kleinere cilinderinhoud spuwt het blok er in de Macan Turbo 420 pk uit, waar dat in de Macan Turbo S 460 zijn.
Onderin het gamma vinden we nog steeds een geblazen 2,0-liter viercilinder. Maar die krijgt nu 10 pk extra voor een totaal van 260 pk. Grote afwezige zijn voorlopig dieselmotoren. Het is nog maar de vraag of Porsche na alle schandalen terug een zelfontbrander zal lanceren. Ook al zijn deze nog steeds populair in dit genre SUV’s.
Voorts zal de gefacelifte Macan vooral te herkennen zijn aan zijn nieuwe, horizontale lichtsignatuur achteraan. Standaard is nu LED-verlichting rondom. Maar dat kan nog een worden uitgebreid met Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) dat driedimensionaal uitgevoerde modules heeft en de lichtverdeling adaptief regelt. Nieuwe 20- en 21-duims velgen en nieuwe koetswerkkleuren Miami Blue, Mamba Green Metallic, Dolomite Silver Metallic en Crayon tekenen voor de rest van de uiterlijke wijzigingen.
In het interieur introduceert Porsche het optionele GT-sportstuurwiel en de stuurwiel geïntegreerde rijmodusschakelaar met Sport Response Button als onderdeel van het optionele Sport Chrono-pakket. Andere nieuwe comfortopties zijn een verwarmbare voorruit en een ionisator om de luchtkwaliteit in het interieur te verbeteren.
De Duitsers introduceren ook het aanbod rijhulpsystemen met een nieuwe fileassistent met automatische afstandsregeling bij snelheden tot 60 km/u. Het systeem kan niet alleen deels zelfstandig optrekken en remmen, maar geeft in files of in traag rijdend verkeer ook stuurondersteuning.
Ook het Porsche Communication Management (PCM) is grondig vernieuwd. Het centrale aanraakscherm werd van 7 naar 11 duim vergroot. Net zoals in de Panamera en de Cayenne laat de gebruikersinterface van het infotainmentsysteem zich via voorgedefinieerde tegels individueel instellen. Daarvoor zijn de ventilatieroosters wel verplaatst naar onder het centrale scherm.
Tot slot weet Porsche ook dat het het onderstel van de Macan lichtjes heeft herzien met nieuwe waarden voor de veren en dempers. Niet dat daar echt nood aan was. De Macan behoort immers nog steeds tot bij de allerbeste, compacte SUV’s in zijn segment wat betreft zijn rijeigenschappen. Bestellingen voor België zullen in de loop van de maand september worden geopend. Dan volgen ook de nieuwe prijzen.