Geplaagd en gelekt maar pas nu officieel: BMW’s derde generatie Z4!
Precies één jaar na de Concept Z4 presenteert BMW ons nu de productieversie van de nieuwe Z4 roadster op de golfterreinen van Pebble Beach, Californië. Die krijgt de interne code G29 en is een terugkeer naar de roadster met klassieke sofftop, beter dan met een metalen klapdak.
De lanceringsversie First Edition is er enkel als M40i en krijgt een 340 pk sterke geblazen zes-in-lijn met standaard sportonderstel, elektronisch instelbare dempers, M Sport remsysteem en een elektronisch M Sport elektronisch sperdifferentieel. Daarmee sprint de Z4 M40i in 4,6 s naar de 100 km/h en naar een traditioneel begrensde top van 250 km/h.
De nieuwe Z4 leunt in zekere zin aan bij de strakke conceptversie van afgelopen jaar, maar is in productieversie toch een stuk braver. Net zoals de concept breekt de Z4 met de traditie van horizontale koplampen. In ruil krijgt de roadster units die voor het eerst in de diepte gaan. Een opmerkelijke koerswijziging. Het interieur innoveert dan weer met een nieuwe digitale tellercluster, adaptieve LED-koplampen met matrixfunctie voor grootlicht en een head-up display.
Toch is de vraag vooral of de terugkeer naar de klassieke softtop ook een welgekomen gewichtsreductie met zich heeft meegebracht. Maar daarover blijven de Duitsers voorlopig vaag. Wel geven ze mee dat de nieuwe Z4 over een perfecte 50:50 gewichtsverdeling beschikt.
Pas op 19 september aanstaande, en vlak na het Salon van Parijs in het bijzonder, maakt BMW meer bekend over de rest van de motorvarianten, technische innovaties en de uitrusting van zijn nieuwe tweezitter. De wereldwijde introductie is pas voorzien voor de lente van 2019.