Dieppe zakken en op zoek naar een volbloed circuitracer? Dan heeft McLaren iets nieuws voor je in de aanbieding.
Hoewel ze maar twee letters en een cijfer van elkaar verschillen, zijn de standaard 720S (waarvan je hier binnenkort trouwens onze rijtest leest) en zijn GT3-afgeleide behoorlijk verschillend. Net als zijn voorganger 650S GT3, is de 720S GT3 er in de eerste plaats om privéteams van een geschikte GT3-bolide te voorzien waarmee kan worden deelgenomen aan races zoals de 24 uur van Spa of de Nürburgring.
Maar liefst 90% van de onderdelen zijn nieuw. Enkel de carbon monocoque Monocage II en de M840T 4.0-liter twin-turbo V8 zijn gebleven. Al de rest is zowat vernieuwd. Eerst en vooral het carbon en composiet koetswerk natuurlijk dat een hoop meer downforce creëert. Andere wijzigingen zijn er voor de versnellingsbak die nu een sequentiële zesbak is, beter dan een zevenbak met dubbele koppeling. Het open en elektronisch gesimuleerd differentieel is dan weer vervangen door een extern instelbaar en mechanisch Salisbury-sperdifferentieel.
Ook de carbon keramische remmen gingen op de schop en zijn vervangen door meer klassieke stalen exemplaren, zoals voorgeschreven in de reglementen. Tot slot werden ook de aandrijfassen herzien, net als de vlakke ondervloer en werden er pneumatische krikstanden geïnstalleerd.
De prijs voor dat alles? Vanaf 440.000 pond, zonder taksen of verdere opties wel te verstaan. Alle 720S GT3 racers zijn links gestuurd. Vanaf volgend jaar zullen de eerste exemplaren op het circuit te zien zijn, waar ze het gezelschap zullen krijgen van onder andere de 570S GT4.