Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Speciaal voor de McLaren F1 gaat Woking van start met een speciale service die met een begeerlijk Certificaat van Origine komt.

McLaren heeft nauwelijks 106 F1’s gebouwd waarvan 64 straatauto’s, 28 racers en een handvol prototypes. Toch acht het bedrijf het belangrijk dat het meer dan twee decennia later voor de echtheid en originaliteit van elk van de juweeltjes kan instaan. Al hebben we zo’n flauw vermoeden dat de extra cashstroom die het met zich meebrengt er ook voor iets tussenzit. Niet toevallig hebben collega’s zoals Ferrari, Lamborghini, Pagani en Aston Martin gelijkaardige lucratieve diensten in de aanbieding.

2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification

Behalve het uitleveren van het bewuste certificaat zal het ook instaan om de auto’s terug om te bouwen naar originele specificatie of ze te herstellen waar nodig. Om de service kracht bij te zetten nam het alvast de F1 GTR Longtail ’25R’ onder handen voor een complete restauratie. Geen detail werd daarbij over het hoofd gezien. Behalve het certificaat krijgt elke auto er nog een boek bij met de geschiedenis van de auto en, indien van toepassing, het restauratieproces zelf.

2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification

F1 GTR ’25R’ is één van slechts drie Longtails in team Gulf-Davidoff-kleuren en racete in 1997 op Le Mans met de coureurs Ray Bellm, Andrew Gilbert-Scott en Masanori Sekiyaen achter het stuur. Twee uur voor de finishvlag moest de auto echter opgeven ten gevolge van een gescheurde olieleiding en de brand die erop volgde. De GTR werd daarop bij McLaren hersteld en verkocht aan een Japans privéteam waar de auto uiteindelijk nog zou racen tot en met 2005. Daarmee is 25R de langst racende F1 ooit in een hedendaagse raceklasse.

2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification

2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification

2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification

Pas in 2016 zou de GTR Japan terug verlaten nadat een Brit de bewuste auto uit een statische collectie had kunnen kopen. Met de hulp van Simon Kidston en McLaren Special Operations werd de GTR vervolgens terug naar originele Le Mans-spec omgebouwd. Inclusief lange Le Mans-versnellingen en de typische blauwe lichtjes op het dak die de raceklasse op Le Mans moesten aanduiden.

2018_mclaren_f1_gtr_25r_f1_certification

Die komen dan weer van een vliegtuigje en zijn volgens McLaren de enige niet-McLaren onderdelen op de ganse auto. Al vergeten ze daarbij wel kleinigheden zoals de achterlichten van een Bova-bus. Of de voorste knipperlichten die dan weer afkomstig zijn van een M100 Lotus Elan. Wat het bewuste programma precies moet kosten weten we niet. Maar zoals dat veelal gaat. If you have to ask…