M35i? Dat klinkt als een potente zescilinder, maar niets is minder waar.
Want ook de 35i-modellen zijn tegenwoordig geblazen viercilinders. Voor de X2 35i betekent dat een geblazen 2.0-liter, goed voor 306 pk en 450 Nm koppel. Daarmee sprint de voorlopig snelste X2, mede dankzij zijn standaard Steptronic 8-traps automaat, xDrive vierwielaandrijving en launch control, in 4,5 s naar de 100 km/h en naar een traditioneel begrensde top van 250 km/h.
Nieuw daarbij is een elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel dat zich niet tussen de achterste, maar tussen de voorste wielen bevindt. Een bedenkelijke primeur voor een merk dat toch ooit zo trots was op zijn pure achterwielaandrijvers. Al zal het ongetwijfeld van meerwaarde zijn om al dat vermogen extra efficiënt aan de grond te krijgen.
Ook de rest van de techniek kreeg een update. Zo ligt het koetswerk van deze X2 standaard dichter bij de grond, zijn er grotere remmen en werden de veren en dempers een tikkeltje stijver. Optioneel zijn er ook adaptieve dempers beschikbaar.
Een andere nieuwigheid zijn de optionele M Sport-stoelen als onderdeel van het M Sport-pakket, een extra groot head-up display en specifieke afwerking voor tal van details zoals de niertjes, luchtinlaten, de spiegels en velgen.
De BMW X2 M35i zal beschikbaar zijn op de Belgische en Luxemburgse markt vanaf het Autosalon in Brussel, met een productiestart in maart 2019. Prijzen volgen later.