Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat voormalig McLaren CEO Ron Dennis over een klassieke 911 met een TAG F1 turbomotor beschikt, was een publiek geheim. Maar nu maakt de Britse specialist Lanzante zich op om nog 11 extra exemplaren te bouwen met de hulp van Cosworth en de zegen van McLaren.

De TAG, kort voor Techniques d’Avant Garde, V6 turbo is een in de jaren 80 ontwikkelde Porsche-motor die achterin de Britse F1 bolides lag. De 1,5-liter V6 was goed voor zo’n 750 pk in race- en naar verluidt zelfs meer dan 1.000 pk in kwalificatietrim. Porsche ontwikkelde de motor in een standaard 930 Turbo en heeft tot op vandaag nog steeds het originele prototype in bezit. Ron Dennis zou dan weer het enige ‘productiemodel’ hebben. Een auto die af en toe ook te zien was/is in het McLaren Technology Centre.

Porsche 930 tag turbo 2

Lanzante, een van de trouwe partners van McLaren en dé onderhoudsspecialist voor alles F1, F1 GTR, P1 en P1 GTR, en ook verantwoordelijk voor de straatconversies van de GTR-modellen, heeft tijdens het evenement Rennsport Reunion VI nu bekend gemaakt dat het 11 extra modellen zal bouwen, telkens voorzien van een originele motor afkomstig van McLaren. Elke auto zal bovendien ook specifieke typeplaatjes krijgen waarop alle overwinning en coureurs staan die met motor gewonnen hebben.

Porsche 930 tag turbo 3

Extra details zoals de prijs, hoeveel vermogen de TAG Turbo nu juist zal produceren of welke aanpassingen Lanzante verder zal doen weten we momenteel niet. Wel dat Cosworth werd aangesteld om de motoren af te stellen en verder te verfijnen voor gebruik op de straat. Aangezien de standaard 930 Turbo met nauwelijks 330 pk reeds de bijnaam ‘widowmaker’ kreeg, zijn we uiterst benieuwd wat een kleinere motor, met een nog groter turbogat en meer dan twee keer zoveel vermogen, voor effect zal hebben op het chassis van de 930. Laat maar komen!