Toen we vernamen dat Opel de GSi-badge nieuw leven zou inblazen, hingen we als de bliksem aan de telefoon om een testrit met de opper-Insignia te boeken.
De Grand Sport 2.0T 260 4×4 was ondanks torque vectoring immers niet je dat, wat de honger naar een echte GSi alleen maar groter maakte. Toch bleek niet alles zoals verhoopt, toen we de eerste van een nieuwe lichting GSi’s bij de Belgische importeur gingen oppikken…
Waren ze hem vergeten te tanken? Of zat er ergens een thuiskomertje onder?
Niets van dat natuurlijk. Hij zag er zelfs pico bello uit, dankzij specifieke 20-duimers en een subtiele GSi-kit. Neen, de verrassing zat hem in de toerenteller. Die reikte niet zoals verhoopt tot 7000 omwentelingen, maar tekende zijn rood al aan 5.000 toeren. Een zelfontbrander, dus. Maar in GSi-formaat? We waren er zelf een beetje van verrast, temeer omdat er bij de boeking geen gewag werd gemaakt van enige motorkeuze. Een snelle Google-beurt later bleek evenwel dat de benzineversie van de Insignia GSi niet lang na de lancering om emissieredenen werd afgevoerd. WLTP, weetjewel.
Als geen geblazen 2.0 turbobenzine, wat ligt er dan wel onder de kap van deze GSi?
Ook een tweeliter, maar dan met twee turbo’s in plaats van vier bougies. Goed voor 210 pk bij 4000 omwentelingen en 480 Nm vanaf 1500 toeren. Dat vermogen gaat verplicht via een achttrapsautomaat van Aisin naar de vier wielen, waar de permanente vierwielaandrijving van GKN het vermogen ook nog eens tussen de achterwielen kan verdelen. Niet door op de remmen te knijpen, maar echt zoals de term torque vectoring impliceert. Of de GSi daarmee overstuurt zoals een Focus RS in driftmodus? Verre van zelfs. Maar deze Insignia duwt wel duidelijk van achteren als het gas tegen de plank gaat, beter dan van voor te gaan schuiven.
Houdt de rest van de setup zich even kloek als het mes tussen de tanden gaat?
Laat ons stellen dat de diesel-GSi zich opperbest voelt bij 70% inzet. Dan is de motor op zijn sterkst, hoeft de automaat geen capriolen uit te halen en kan het geheel netjes in de Tour-modus blijven staan. Naar Sport schakelen heeft wel degelijk effect op de stuurweerstand (die wel zwaarder maar niet transparanter wordt), het gaspedaal (dat de input overdrijft) én de demping (die duidelijk strakker wordt), maar nog steeds niet op het schakelprogramma van de automaat die ook hier de zwakke schakel blijft. Anders dan op de 260’er zijn er hier wel stuurpeddels voorzien, maar de reactiviteit van de bak wordt er niet groter op.
En de sterkste schakels, waar zitten die?
In de variabele gestuurde FlexRide-ophanging, om maar één voorbeeld te geven. Die setup er nog steeds in om een hyperefficiënt weggedrag met prima dempingskarakteristieken te verenigen, zelfs met 10 mm verlaging en de optionele 20-duimers (die maar 1000 euro extra kosten voor een puik setje Michelin Pilot 4S’en). De Brembo-remmen erachter zijn al even patent, net als de goede isolatie in de verzorgde cabine. Daar vind je trouwens standaard sportkuipen met het AGR-label, die even goed zitten als ze eruit zien. De rest van de aankleding is eerder klassiek, maar krijgt binnenkort wel een nieuw infotainmentsysteem om tenminste digitaal in het oog te springen.
Conclusie?
De Nordschleife-tijd van de Insignia OPC onderbieden zoals de benzine-GSi deed, dat gaat je met de dieselversie niet lukken. 0 tot 100 in pakweg 8 seconden en dik 230 voluit is wel mogelijk, maar die cijfers verhullen ook dat de CDTi BiTurbo het liever iets gezapiger aan doet. Het is nu eenmaal eerder een GS dan een GSi, ook al neemt hij zowat alle snufjes van de gefnuikte benzineversie over. Wat blijft is een flukse Opel die altijd met 9 liter diesel per 100 toekomt, maar ook de sensaties mist om de GSi-badge echt te verdienen. Dus wat zeggen we: ideaal als snelle verhuiswagen in Sports Tourer-formaat?
OPEL Insignia GSi (2018)
MOTOR: vier-in-lijn, biturbodiesel, CILINDERINHOUD: 1956 cc, MAX. VERMOGEN: 210 pk bij 4000 tpm, MAX. KOPPEL: 480 Nm vanaf 1500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,89/1,86/1,45 m, LEEGGEWICHT: 1633 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,0 l/100 km (183 g CO2/km), BANDEN: 245/35 R20 (optioneel) Michelin Pilot Sport 4 S, TOPSNELHEID: 233 km/u, 0-100 KM/H: 7,8 s, VANAFPRIJS: 44.100 euro, SCORE: 3,5/5