Collega Ken Divjak was op de internationale perslancering niet helemaal overtuigd van de kunsten van de Cupra Ateca. Maar wie weet komt de sportieve SUV op Belgisch tarmac wel tot zijn recht?
Een nieuw, sportief submerk lanceren creëert hoge verwachtingen. Waarom zou een mastodont als Seat anders de moeite doen om een nieuwe (oude) naam zo in de schijnwerpers te zetten? Nu, een nieuw merk lanceren is één. Datzelfde merk bij een breed publiek (her)kenbaar maken nog iets anders. Wat dat betreft heeft Seat nog veel werk voor de boeg. Want op enkele nerds ingewijden na, wist niemand tijdens onze testperiode wat die vreemde tribalbadges nu juist betekenden. Enfin, kan aan gewerkt geworden natuurlijk. Maar dan het liefst via inhoud.
Courante ingrediënten
Het zou in ieder geval niet slecht zijn mocht de 300 pk sterke Ateca zich weten te distantiëren van de rest van het VAG-aanbod met quasi identieke ingrediënten. Denk MQB-platform, een (standaard) DSG-automaat met dubbele koppeling, een vorm van Haldex-vierwielaandrijving en de immer weerkerende EA888 2.0-liter TSI turbobenzine. Het aantal toepassingen ervan is intussen bijna niet meer te tellen. Maar in een uitgesproken sportieve SUV vonden we hem tot op heden nog niet terug. Al komt daar in de nabije toekomst nog verandering in met onder andere een snelle afgeleide van de VW Tiguan en Audi Q2.
Bij het instappen in de Cupra valt van die eigenzinnigheid alvast weinig te merken. Het interieur is, op enkele Cupra-badges en koperkleurige accenten na, precies zoals je dat in een hedendaagse Seat zou verwachten. Netjes en keurig afgewerkt, met degelijke materialen zoals leder met carbonstructuur en veel Alcantara. Maar op zich geen wereld van verschil met het standaardmodel. Zelfs de knullige plastic stuurpeddeltjes, die je herkent van al zijn andere soortgenoten, zijn ook hier aanwezig. Daarmee scoor je wat ons betreft niet meteen punten. Ook al valt daar objectief gezien misschien weinig op aan te merken.
Dagelijks inzetbaar
Alle comfort- en techsnufjes zijn immers aanwezig. De stoelen bieden steun op de juiste plaatsen (ook al blinken ze nergens écht in uit), de Beats-geluidsinstallatie speelt zuivere klanken en nergens valt er een piepje of kraakje te bespeuren. Al mag dat ook wel in een auto met nauwelijks 5.000 km op de teller. Zowel de motor als versnellingsbak doen hun werk op de achtergrond en dankzij de adaptieve dempers ligt ook het veer- en dempcomfort op hoogstaand niveau. Al doet doet initieel weinig vermoeden dat je met de sportiefste der Seats onderweg bent, laat staan een losstaand Cupra-model.
De Cupra is met andere woorden dagelijks inzetbaar en net zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk als het reguliere model. En dat is op zich geen slecht gegeven aangezien dit soort modellen in de eerste plaats dagelijkse gebruiksvoorwerpen zijn, beter dan weekendspeeltjes. Maar iets meer sense of occasion had wat mij betreft wel gemogen. Zeker omdat de geblazen benzine, ondanks de verwachtingen die vier uitlaatmonden scheppen, wel heel erg anoniem voor de dag komt.
Sneltoets
Een oud zeer van de beruchte EA888 die zich in geen enkele VAG-toepassing vocaal echt laat opmerken. Krachtig en efficiënt, dat wel. Voor deze Cupra Ateca betekent dat zo’n 300 pk (tussen 5.300 – 6.500 tpm) en 400 Nm koppel (tussen 2.000 – 5.200 tpm). Volwassen cijfers die resulteren in een sprint naar de 100 km/h in 5,2 s en een topsnelheid van net geen 250 km/h. Maar nog meer dan bij een S3 of Golf R heeft de motor tijd nodig om zijn longen te kunnen openzetten. En daar zit het rijklaar gewicht van meer dan 1.600 kg zeker voor iets tussen.
In de sport- of Cupra-modus krijgt de Cupra gelukkig wel een gezonde dosis focus en scherpte. De draai aan de knop op de middenconsole heeft immers een elektronisch gestuurde invloed op de besturing, de gasrespons, de dempers, de schakelsnelheid van de automaat, de vierwielaandrijving én de manier waarop de 4Drive met het ESP communiceert. Toch zou het handig zijn mocht er een directe sneltoets zijn die de ophanging terug wat comfortabeler zet. Op Belgisch tarmac is de Cupra-setting immers te stug om efficiënt te zijn. Al heeft Seat, euh Cupra, gelukkig wel nog een individuele modus in de aanbieding waarin je zelf alle parameters kunt selecteren.
Juiste modus
Of dat, los van de stand van de ophanging, de sleutel is tot sportief succes? Daarop is het antwoord tweeledig. Aan de ene kant wordt de Ateca in de juiste modus wel degelijk een hoogpotig scheurijzer dat, eenmaal de turbo op toeren is, vlot progressie maakt en een coherente, sportieve rijbeleving weet te bieden. Dikke pluim ook voor de (optionele) Brembo’s die een fijn remgevoel bieden en ook veel stopkracht met uithouding weten te combineren. Al mag dat ook voor de meerprijs van maar liefst 2.500 euro.
Maar aan de andere kant blijft het allemaal net iets te braaf om de merkwissel te kunnen rechtvaardigen. De Cupra kleurt immers iets te graag binnen de lijntjes. Allemaal erg veilig en voorspelbaar, maar echt wild zijn we er jammer genoeg niet van geworden. Het voelt immers allemaal iets te vertrouwd aan om goed te zijn. Gezien de nieuwe badge voorop hadden we gewoon meer verwacht. Punt.
Conclusie
De Cupra Ateca is een degelijke sportieve SUV die momenteel weinig of geen directe concurrenten heeft. En dat is altijd een pluspunt. Met zijn 300 pk is hij bovendien voorzien van voldoende power om aanstaande sparring partners direct in de ogen te kunnen kijken. Maar zelf hadden we stiekem meer van verwacht van Seat’s sportiefste. Ondanks de gekende ingrediënten hadden de Spanjaarden meer kunnen doen om de Cupra-naam op de kaart te zetten. Want nu had de Cupra Ateca net zozeer als Seat Ateca Cupra door het leven kunnen gaan. Niet dat daar iets mis mee is. Maar het had tenminste klaarheid geschept.
CUPRA Ateca 4Drive
MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.984 cc, MAX. VERMOGEN: 300 pk bij 5.300-6.500 tpm, MAX. KOPPEL: 400 Nm van 2.000-5.200 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,37/1,84/1,61m, GEWICHT (met chauffeur): 1.635 kg, VERSNELLINGEN: 7, dubbele koppelingsautomaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,5 l/100 km (192 g CO2/km), BANDEN: 245/40 R19 (standaard), TOPSNELHEID: 247 km/u, 0-100 KM/H: 5,2 s, VANAFPRIJS: 43.390 euro, SCORE: 4/5