Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie tot op heden de vraag stelde ‘Focus ST of Fiesta ST?’ kreeg telkens hetzelfde antwoord, in het voordeel van die laatste. Al komt daar nu mogelijks verandering in met de gloednieuwe ST-versie van Ford zijn C-segmenter.

De oude Focus ST heeft ons eerlijk gezegd nooit echt helemaal weten te bekoren. De benzineversie mocht dan wel over een degelijk chassis beschikken, maar de 250 pk sterke 2.0-liter Duratec had net iets té veel veel koppel en vermogen om zijn vermogen zonder de hulp van een mechanische sper op de weg te krijgen. De later geïntroduceerde dieselversie was misschien nog een grotere contradictio in terminis voor een ST-product. Ook al was dan vooral een antwoord op Skoda’s immer populaire Octavia Combi RS diesel.

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_12

Opvallend genoeg zijn beide motorisaties evenwel terug met de gloednieuwe versie van de Focus ST. Inclusief opties voor een standaard vijfdeurs of de Clipper break. De benzine ST krijgt nu een 280 pk (bij 5.500 tpm) en 420 Nm sterke 2,3-liter turbobenzine, terwijl de geblazen 2.0-liter diesel 190 pk en 400 Nm – opvallend genoeg minder dan de benzine – produceert bij 3.500 tpm. Beide versies komen met een handgeschakelde 6-bak, maar voor het eerst is er ook een 7-traps automaat beschikbaar. Beide transmissies krijgen de hulp van (uitschakelbare) rev-matching-functie.

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_09

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_072019_ford_focus_st_benzine_diesel_032019_ford_focus_st_benzine_diesel_06

In beide gevallen krijgen ze op de benzinevariant de hulp van een elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel (eLSD) dat komaf zou moeten maken met het oud zeer van de Focus ST: koppelstuur. Voor de diesel-ST moet een elektronisch gesimuleerd exemplaar dan weer volstaan. Net zoals bij de Fiesta ST zal ook nu een optioneel Performance Pack beschikbaar zijn. Dat voegt enkele smakelijke opties toe zoals Launch Control, Rev matching, performance schakelindicator, een extra Track Mode en last but not least intelligente continue variabele dempers.

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_10

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_112019_ford_focus_st_benzine_diesel_01

Alle Focus STs komen dan weer standaard met een 15% sneller stuur en traditionele wijzerplaten geïnspireerd op die van de supersportwagen Ford GT. Net als specifieke Michelin Pilot Sport 4S-banden, smakelijke Recaro kuipstoelen (afgewerkt in stof, leder of gedeeltelijk leder en Miko Dinamica-materiaal), een sportstuur met platte bodem en sneltoetsen voor Sport Mode en de rest van de Driving Modes en het Ford Sync 3 infotainmentsysteem, inclusief Apple CarPlay en Android Auto.

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_04

Tot slot ging ook een pak aandacht naar de remmen. Deze meten nu 330 mm x 27 mm voor en 302 mm en 11 mm achter en beloven nu tot maar liefst 4 keer de resistentie tegen het faden in vergelijking met die van zijn voorganger. Altijd handig meegenomen. Zeker omdat die van het uitgaande model effectief nooit echt indruk hebben kunnen maken.

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_02

2019_ford_focus_st_benzine_diesel_052019_ford_focus_st_benzine_diesel_08

De volledig nieuwe Focus ST wordt in de zomer van 2019 gelanceerd in heel Europa. Op Belgische prijzen voor zowel de ST-benzine als -diesel is het voorlopig nog eventjes wachten.