Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

No more boring cars’, aldus Toyota-CEO Akio Toyoda. En dus moet ook de gloednieuwe Corolla aan die belofte voldoen. Zou het?

Veel grijzer dan een Corolla wordt het normaal gezien niet. Maar dat heeft de Japanse verkoopstopper er niet van weerhouden jaar na jaar bovenaan het lijstje van ’s werelds meest verkochte modellen te staan. Generatie na generatie stond de Corolla immers voor een legendarische betrouwbaarheid, veel value for money en lage ge- en verbruikskosten. En daarmee trek je nu eenmaal volk naar de showrooms.

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_17

Door zijn ietwat stoffig imago verdween de Corolla in 2006 van de Europese markt en werd hij vervangen door de Auris. Een in en voor Europa ontwikkelde en gebouwde hatchback, specifiek voor de veeleisende Europeaan. Elders in de wereld zou de Corolla echter gewoon blijven bestaan. Toch zou de Auris nooit de naamsbekendheid van de Corolla genieten, waardoor Toyota hem nu dus terugbrengt. Ook al omdat alle nieuwe Toyota’s intussen globale modellen zijn.

Strakke lijnen

Saai, grijs of anoniem kan je de 12e generatie niet noemen. Strakke lijnen en moderne LED’s maken van de door Yoshiki Konishi getekende Corolla een aanwinst voor het straatbeeld. Niet gedacht dat we dat nog van een Corolla zouden zeggen. En ook onderhuids beloven zowel de hatchback, Touring Sports als Sedan een pak interessante nieuwigheden. Niet in het minst op het vlak van rijdynamiek. Kijk, dan trek je onze aandacht.

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_15

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_262019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_27

De voornaamste reden is de introductie van het TNGA (GA-C)-platform. Hetzelfde platform dat ook gebruikt wordt voor de C-HR, Prius, RAV4 en zustermodel Lexus UX. Het ultra stijve onderstel (tot 60% stijver dan dat van zijn voorganger) laat enerzijds een grote flexibiliteit toe qua ruimte en afmetingen, maar introduceert anderzijds ook een resem (standaard) veiligheids- en andere technologieën met een zwaartepunt dat 10% lager ligt. De ophanging bestaat vooraan uit een MacPherson-setup, terwijl achteraan voor een standaard(!) multilink werd gekozen. Optioneel zijn er ook nog continue variabele dempers beschikbaar voor meer precisie en rijcomfort.

Lexus-invloeden

Ook bij deze generatie zetten de Japanners flink in op de hybride modellen van de line-up. Voor het eerst zijn er dat twee. Een 132 pk sterke 1.8 hybrid en een speciaal voor Europa ontwikkelde en 180 pk sterke 2.0 hybrid. Die laatste ziet ook de toevoeging van een heleboel extra rijmodi en zelfs een heuse sportstand voor de CVT-automaat, inclusief 6 gesimuleerde verzetten. Visueel herken je de 2.0 aan zijn dubbele verchroomde uitlaat op rechts. De instapper krijgt dan weer een geblazen en 114 pk sterke 1.2 – al dan niet gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat.

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_22

Net zoals het exterieur is ook het interieur gezegend met een heleboel Lexus-invloeden. Kijk daarvoor maar naar de knap vormgegeven stoelen (het witte interieur komt jammer genoeg niet naar België), de ergonomische middenconsole of het enorme 8-duims head-up kleurendisplay dat zo uit een high-end Big Lex getrokken lijkt. Op andere vlakken is de Corolla dan weer minder consistent. Zo is de mix van traditionele en digitale tellers op zijn zachtst gezegd verwarrend waardoor de optionele HUD echt wel van meerwaarde is. Jammer dat ‘ie enkel beschikbaar is op de twee hoogste uitrustingsniveau’s.

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_09

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_122019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_19

Het centrale aanraakscherm is jammer genoeg wel niet meteen een toonbeeld van finesse of precisie. Met zijn hoge positie, dikke randen en ietwat achterhaalde interface doet het wat afbreuk aan het interieur. Snel is het gelukkig wel. Maar handigheidjes zoals Apple CarPlay of Android Auto schitteren momenteel door afwezigheid. De Japanners zijn altijd al een koele minnaar geweest van beide systemen, maar daar komt binnenkort gelukkig verandering in. ‘Ook voor reeds bestaande klanten die het systeem zouden willen retrofitten’, aldus Toyota.

Alle registers

Los daarvan zijn we vooral benieuwd naar de rijkwaliteiten van de nieuwe Corolla. Toyota heeft de laatste jaren flink gewerkt om de typische nadelen van zijn hybride aandrijflijnen flink weg te werken. Vooral dan wat betreft onaangename nevengeluiden van de CVT en daar plukt ook deze Corolla de vruchten van. De batterij assisteert nu meer dan ooit bij lage toeren, terwijl het aantal vibraties bij hoge toeren flink vermindert is. En ook wat betreft de algehele stilte scoort de nieuwkomer voortreffelijk.

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_02

De nieuwe Corolla stuurt bovendien bijzonder scherp, voelt lichtvoetig aan en combineert dat met verrassend weinig koetswerkrol en een rempedaal dat niet langer aanvoelt als een aan/uit-knop. De voortrein reageert ook alert op lastwissels waardoor het schijnbaar allemaal erg gemakkelijk gaat. Kortom, de Corolla laat merken dat er in deze generatie erg veel potentieel zit voor een volwaardige GRMN-variant. De vraag rest alleen of Toyota het lef heeft om alle registers open te trekken.

Inhaalmanoeuvres

Wat dat betreft zitten de reguliere modellen gehuld in een veilige cocon van zacht ingrijpende veiligheidssystemen die de Corolla quasi idiot proof maken. Maar saai wordt het evenwel niet. En dat is best opvallend. Al even opvallend is dat de 2.0 in veel gevallen niet zoveel sneller aanvoelt als de 1.8 die op papier nochtans 3 s langer nodig heeft om de 100 km/h aan te tikken. Enkel bij inhaalmanoeuvres komt zijn extra longinhoud van pas.

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_13

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_28x2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_20

Maar of je daar in ons drukke Vlaamse stads- en fileverkeer veel van zult merken? We zijn geneigd te zeggen van niet. Zijn meerprijs van 2.000 euro zouden we dan ook eerder aan handigheidjes besteden zoals het head-up display. De grote hoeveelheid rijmodi kunnen ons immers gestolen worden. Net als de sportstand van de CVT die, ondanks zijn 6 gesimuleerde verzetten, niet de sensaties kan bieden van een transmissie met klassieke gangwissels.

GRMN

Het antwoord op de vraag of Toyota er in geslaagd is om de Corolla te ‘ontsaaien’ is niettemin ‘ja’. Toegegeven, de hybrides zijn in de eerste plaats bedoeld voor efficiëntie, beter dan prestaties, waardoor de zuinigere 1.8 de meer rationele keuze is. Ook in de praktijk ligt zijn verbruik immers lager. Maar de Corolla vreest niet langer de bochten. En dat is ooit wel anders geweest. Meer dan ooit kijken we dan ook uit naar wat de ingenieurs bij Gazoo Racing Masters of the Nürburgring voor de Corolla in petto hebben.

TOYOTA Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid (E210)

MOTOR: vier-in-lijn, atmosferisch CILINDERINHOUD: 1.987 cc, MAX. VERMOGEN: 180 pk bij 6.000 tpm, MAX. KOPPEL: 190 Nm van 4.400-5.200 tpm (+ 202 Nm koppel van de elektromotor), AFMETINGEN L/B/H: 4,65/1,79/1,44m, GEWICHT (met chauffeur): 1.370 kg, VERSNELLINGEN: automaat (type CVT), AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 3,7 l/100 km (106 g CO2/km), BANDEN: 225/45 R17 (standaard), TOPSNELHEID: 180 km/u, 0-100 KM/H: 7,9 s, VANAFPRIJS: 30.560 euro, SCORE: 4/5