Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een heleboel kranten pikten het bericht op tijdens het Autosalon: de BMW van Hitler zijn vrouw zou in Maaseik staan weg te kwijnen. ‘Leuk voor de koppen maar helaas onwaar’, aldus de man die bij BMW Duitsland historische wagens op hun echtheid onderzoekt.

Het nieuws brak in de marge van een gerechtelijke uitspraak. Jan Indencleef, een autoverzamelaar die in Maaseik een loods huurt, kreeg een boete van 4000 euro (waarvan 800 euro effectief) en een exploitatieverbod. Schoon Vlaams voor de gedwongen stopzetting van zijn activiteiten, die volgens de gemeente veel verder gingen dan auto’s verzamelen. Daar bleek de loods die Indencleef van een Nederlandse huurt namelijk geen vergunning voor te hebben.

Dolfke Hitler

Het Nieuwsblad stuurde een reporter ter plaatse om de gedwongen verhuis te verslaan. Die vond in Maaseik een liefhebber met verzamelwoede, goed voor een collectie van meer dan de 100 auto’s. ‘Driekwart is rijklaar!’, opperde de beste man nog ter zijner verdediging, alvorens toe te geven dat er ook wat exemplaren in een ver gevorderde staat van ontbinding verkeerden.

De gecontesteerde BMW 340 was daar een goed voorbeeld van. ‘Ooit nog van Eva Braun geweest’, klonk het met de nodige fierheid. Al vertelde hij er eerlijkheidshalve wel bij dat de connectie met ‘Dolfke Hitler’ hem pas later duidelijk was geworden. Maar desalniettemin: de BMW van Hitler zijn minnares zou gewoon in Noord-Limburg geparkeerd staan. En niemand die het nodig achtte om dat verhaal even te controleren?

BMW 326

Het toeval wil dat DRIVR precies op de de dag van de vermeende onthulling een interview had met Axel Klinger-Koehnlein, één van slechts twee specialisten die overal ter wereld auto’s gaan certifiëren voor BMW Classics. Denk maar aan de BMW 507 die nog ooit van Elvis Presley was en decennia later in een Amerikaanse pompoenfabriek opdook. Dat was het werk van Klinger-Koehnlein zijn collega, om maar één voorbeeld te noemen.

Als er dus iemand zou weten of dit verhaal waar kon zijn, dan was het wel Axel. Zijn antwoord was even nuchter als direct. ‘Best een grappig verhaal’, klonk het. ‘Met de kleine nuance dat de wagen van Meneer Indencleef geen BMW is maar een EMW 340, een zogenaamd continuation model dat onder het bewind van de Russen in Eisenach werd gebouwd. Mevrouw Braun reed overigens niet met een 340, maar met een BMW 326 die daaraan voorafging. De 340 werd pas na WOII geïntroduceerd.’ Zaak gesloten.