Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Slaagt een hybride ST, die dan ook nog eens een SUV is, erin om onze harten te veroveren door een mooi compromis tussen ratio en passie (voor het rijden) te bieden?

We kondigden het in onze IG stories reeds aan, het is geen ST zoals we die kennen. Want deze ST Powershift is niet alleen een automaat (7 bak met dubbele koppeling om precies te zijn) maar tevens een 1-liter hybride… Een lezer reageerde daarop al door aan te geven dat dit op papier niet het beste doet vermoeden. Kan deze Puma echter verbazen en een ideaal compromis vormen voor DRIVRs op zoek naar een zuinige gezinswagen die tijdens het weekend ook een messcherpe zijde kan tonen?

Lezen van de weg

Laten we starten en meteen geruststellen met dat laatste, het stuurgevoel. Want dat is intact gebleven bij deze Puma ST. De directheid alsook het ‘lezen’ van de weg ligt haast op hetzelfde ongelooflijk hoge niveau van de Fiesta ST ST Edition die we als absolute maatstaf zien. Een Ford die ook voorzien was van het gekke Azura Blue kleurtje, dat voor de Puma exclusief voorbehouden is aan deze Powershift. Uiteraard is er in deze hogere en zwaardere mini-SUV iets meer sprake van inertie in vergelijking met die dartele Fiesta, Maar dat is zoals een Spitfire met een Messersmitt vergelijken in een zee van jumbo’s.

Nog nooit heb ik immers een ‘gezinswagen’ met zoveel precisie een scherpe bocht in kunnen gooien. Een waar genot, zo’n mooi direct stuur dat helemaal niet artificieel aanvoelt. Niet gedacht dat ik dat anno 2023 nog zou tegenkomen. Net als de Fiesta ST sluipt er wel wat meer twijfel in het weggedrag bij flauwere bochten en bijbehorende hogere snelheden. Op snelle op- en afritten werden we met deze Puma ST bijvoorbeeld plots wel geconfronteerd met onderstuur. De grenzen worden weliswaar nog veilig aangegeven maar dit vormt niettemin enig smet op een verder erg sportief blazoen. Maar dan zijn we ook kritisch omdat we zo verwend geweest zijn door de chassisafstellers uit Lommel.

De olifant in de kamer is uiteraard de motor. Waar de hierboven aangehaalde Fiesta ST, net als de reguliere Puma ST, nog kon terugvallen op een 1,5-liter moet deze ST Powershift het rooien met de gekende 1-liter. Die wordt weliswaar bijgestaan door een een dot elektrokracht. Zo komen we gecombineerd niet langer op 155 –van de bravere hybride– maar wel 170 paarden uit. Het resultaat stelt op sportief vlak niet echt teleur. De 1-liter, diens turbo en de elektrische stroomstoot werden dusdanig op elkaar afgestemd dat het geheel mooi vol aanvoelt. Zeker in normale of sport modus.

Een 1-liter vinden die onderin de toeren even fluks reageert wordt een zware opdracht, want deze motor voelt eerder aan als een 2-liter turbo. Als toemaatje klinkt deze driecilinder -of halve zescilinder is misschien eerder gepast- ook nog eens lekker uitdagend, met een fraaie diepe brom. Niet overdreven maar net voldoende om sportief te zijn. Het blok(je) getuigt bovendien van een gezonde honger naar toeren. Op papier zit de Puma ST ongeveer 1 seconde trager op 100 dan de Fiesta ST Edition die we hebben getest, maar in realiteit voelt het geen wereld van verschil aan. Ongetwijfeld met dank aan de vlot schakelende automaat met 7 versnellingen, tevens voorzien van een dubbele koppeling. Qua beleving kan die uiteraard niet tippen aan een goede handbak, maar hij weet wel op sportief vlak het maximale uit de eerder ‘lauwe’ specificaties te persen. Boven de 100 km/u is de acceleratie duidelijk minder uitgesproken. Maar met 170 paarden kunnen we dan ook geen autobahnstormer verwachten.

Op vlak van viriliteit en de sportieve klank waanden we ons soms zelfs in een mini GLA 45 S AMG. Nog straffer zelfs, de kwaliteitsindruk bij het openen en het sluiten van deuren of koffer doet zelfs vermoeden dat deze nederige Ford het premiumproduct is. Enkel de materiaalkeuze binnenin is van een bescheidener niveau maar het geheel voelt steevast erg robuust aan. En dat we ouderwetse maar handige bedieningsknoppen voor onze neus (én vooral handen) voorgeschoteld kregen was eens temeer een pluspunt.

Kanttekeningen

De perfecte allrounder dus? Wel… bij dagdagelijks gebruik zijn er toch wat kanttekeningen. Allereerst zorgt het bredere schoeisel voor wat rolgeluiden die het comfort aan boord schaden. De strakke ophanging is daarentegen hard maar nog binnen de grenzen van het aanvaardbare. Binnenin is er voldoende zit- en beenruimte voor een jonge familie, maar we zouden als dagdagelijkse gezinswagen toch iets meer nuttige kofferruimte verwachten. Op papier is 456 liter immers heus niet slecht, maar met name in de hoogte kom je door de hoge laadvloer al snel in de problemen wanneer je bijvoorbeeld het onderstel van een kinderwagens rechtop wenst te plaatsen. Het inmiddels bekende vak onderin de laadvloer (met drainageklepje!) is weliswaar handig voor vuile schoenen na een modderige wandeling, maar liever hadden we toch een praktischer gevormde reguliere kofferruimte gezien.

Tevens valt ons verbruik van 6,6 liter per 100 kilometer, nochtans kort bij de opgegeven 6,3 liter, ietwat tegen. Zowel de Fiesta ST Edition als de Golf VII GTI lieten destijds 7 liter optekenen, maar dan wel inclusief een dagje potig sturen in de Ardennen. Hier bestond ons traject van 400 kilometer voornamelijk uit Vlaamse snel- en gewestwegen met amper stadsverkeer en zelfs -opvallend genoeg- geen files. In dergelijke goede omstandigheden én door veelal eerder spaarzaam met het gas om te gaan (jaja, we gebruikten de eco-modus effectief) hadden we gehoopt op een nog beter resultaat. Onder de 6 liter duiken lijkt ons dan ook echt een opgave. De hybride ondersteuning lijkt dan ook eerder op sportief dan wel op ecologisch vlak een schot in de roos.

Kortom, alhoewel we niet de grootste aanhangers zijn van de SUV-hype, wist de Puma ST Powershift door de gekende messcherp sturende ST-huisstijl ons te verbazen. Ook de 1-liter toont zich dankzij de mooie samenwerking met de elektromotor, turbo en 7-bak met dubbele koppeling een fijne metgezel bij legale snelheden. En het geheel voelde ook nog eens erg solide aan. Een echt ‘hete’ mini-SUV wordt het nooit, maar DRVRs gaan zich zeker aan het stuur van deze wagen kunnen uitleven. Een geheel volwaardige, rationele gezinswagen is deze ST echter evenmin, met zowel praktische kofferruimte als verbruik die suboptimaal blijken. Het hebben van een echte sportieveling met daarnaast bijvoorbeeld een (hybride) break als volwaardige gezinswagen lijkt dan ook nog het prefereren alternatief, alleen zal die combinatie niet te verkrijgen zijn voor onder de 40.000 euro.

FORD Puma ST Powershift 170 pk (2023)
MOTOR: driecilinder, turbobenzine, mild hybrid CILINDERINHOUD: 999 cc, AANDRIJVING: Voorwielen, VERMOGEN: 170 pk (bij 5.750 tpm): KOPPEL: 248 Nm (3.000 tpm), OVERBRENGING: 7-bak, dubbele koppeling, GEWICHT: 1394 kg (incl. chauffeur), ACCELERATIE: (0-100 km/h): 7,4 s, TOPSNELHEID: 210 km/h, VELGMAAT: 225/40 ZR19 rondom, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,3l/100km (144 g CO2/km) , VANAFPRIJS: 37.300 euro euro, SCORE: 3,5/5

MEER LEZEN:

Eerste test: Ford Puma ST (2020)

Test: Ford Fiesta ST Edition (2021)

Officieel: Ford Fiesta ST Edition (2020)