Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Leuke coupés onder de 75.000 euro zijn haast uitgestorven, en ook bij de hot hatches begint de ‘vijver’ langzaam aan op te drogen. Enkel in de hoogste regionen is er voorlopig nog keuze te over. Wij confronteerden de RS3 met de eveneens (deeltijds) vierwielaangedreven A45S AMG. Benieuwd of de drukgevoede vijfcilinder de AMG van de troon kan blazen.

Want dat is waar deze AMG tot nu toe veelal werd geplaatst, op het hoogste schavotje. Niet in het minst omwille van die indrukwekkende én onvermoeibare 2-liter. Wie had dat gedacht 25 jaar terug, toen de A-klasse als suffe compacte monovolume (lees: ‘bejaardenwagen’) werd gelanceerd. Ik kan me het stuurgevoel -of gebrek eraan- zelfs twintig jaar na datum nog levendig voor de geest halen. Maar de nieuwe huisstijl en die motor van AMG hebben veel goedgemaakt. Zozeer zelfs dat de geparkeerde AMG meer bewonderende blikken en rennende kinderen naar zich toetrok dan de knalgroene -Kyalami Green- Audi RS3. Faut le faire.

The Jetsons

De RS3 heeft met andere woorden werk voor de boeg. De eerste indruk -na het instappen- is bovendien niet bijster positief, zo geeft het zitmeubilair weinig steun, toch een manco bij een wagen met een sportieve inborst die graag op G-krachten jaagt. Temeer daar kuipstoeltjes niet meer te bestellen zijn bij deze generatie RS3. AMG heeft zijn zaken hier -toch zeker vooraan- beter voor elkaar, met een goede steun in de lende. Enkel de schouders zouden ook hier nog beter mogen ondersteund worden. Op het vlak van interieur en bediening werden er tevens duidelijk andere keuzes gemaakt: ook al is de Audi A3 twee jaar na de huidige A-klasse geïntroduceerd, alles ziet en voelt er ‘ouderwetser’ aan. Dat hoeft niet negatief geïnterpreteerd te worden, daar waar de RS3 aanvoelt als een vertrouwde wagen, zou de A-klasse ook vier jaar na datum nog evengoed een vliegende schotel uit The Jetsons kunnen zijn. Het jonge volkje lijkt het alvast aan te spreken…

Een eerste punt wordt wel duidelijk door de Audi binnengehaald wanneer we de prijslijst erbij nemen. Met een basisprijs van 61.900 euro kost deze groene rakker goed 10.000 euro minder dan de concurrent uit Stuttgart (zijnde 72.237 euro). Bekeken per cilinder een nog duidelijker verschil… Dat verschil wordt echter grotendeels weggewerkt door onze testwagens, daar onze -nog niets weldadig getooide- Audi een prijskaartje draagt van 80.630 euro en de Mercedes er eentje van 86.273 euro. Slik, we bevinden ons hier inderdaad in de hoogste regionen van het ‘hot hatch’-segment. Jammer dan ook dat in beide gevallen de afwerkingskwaliteit niet in verhouding staat tot het prijskaartje. Een rechtstreeks gevolg van de zoektocht naar besparingen, een manco dat we de laatste jaar steeds vaker tegenkomen.

Verboden op de openbare weg

Eenmaal de wielen draaien doen onze twee tenoren echter erg hun best om dat prijskaartje te doen vergeten. De AMG doet dit met zijn inmiddels gekende efficiënte stijl. De neus laat zich perfect naar de apex sturen om vervolgens weer naar de volgende bocht te knallen. Zonder aarzelen of verzwakken, wat een beest van een 2-liter blijft dit toch. De gerobotiseerde versnellingsbak werkt terwijl in perfecte harmonie om het beste uit de cavalerie te puren. Echter, in welke modus je ook zit er is een -oncomfortabele- keerzijde aan de medaille. Klappen, die op Belgische wegen helaas dagelijkse realiteit zijn, worden steevast hard naar de onderrug doorgegeven. We kunnen ons voorstellen dat dit uiteindelijk gaat vervelen…

De RS3 kiest voor een duidelijk andere aanpak. Met een ophanging -met passieve schokdempers(!)- die voldoende soepel is om eenieder ook dagelijks te kunnen bekoren. Bovendien lijkt er net meer leven in -de achteras- te zitten, zeker bij het vol accelereren uit krappe bochten. Niet dat we de RS3 meteen ouderwets speels zouden noemen, maar alvast meer entertainend dan die verduiveld efficiënte maar ook stoïcijnse AMG. En dan heeft de Audi -alsook de Merc– nog een ‘driftsetting’ achter de hand, eentje die je echter niet op de openbare weg mag gebruiken van de heren uit Ingolstadt/Stuttgart. Strenge jongens die Duitsers, eerst de snoeppot in het zicht zetten…

De RS3 voegt daar bovendien die iconische en welklinkende vijfcilinder aan toe welke liefst negen keer winnaar werd van de Engine of the Year-verkiezing voor de categorie 2 tot 2,5-liter. Een blok met passie, timbre en een fikse duw tussen de 3.000 en 4.000 omwentelingen, bijgestaan dus door die heerlijke roffel met dank aan de welgekende ontstekingsvolgorde 1-2-4-5-3. Een beresterke motor die echter ondanks die extra cilinder en de bijkomende halve liter cilinderinhoud, niet sterker aanvoelt dan de AMG. Op papier komt de 500 Nm koppel -waarover beide beschikken- veel eerder vrij bij de RS3, maar de puike gerobotiseerde bak van de AMG (met 8 in plaats van 7 verzetten bij de Audi) bedekt dit manco met de mantel der liefde. Het is echter genieten van dit vijfcilinderblok nu het nog kan, want in de wandelgangen gonst het al van de geruchten dat de volgende RS3 zuiver elektrisch zou worden.

Keuzestress

Veel keuzestress levert dit tweekamp finaal echter niet op. Ondanks de duidelijke kwaliteiten van de AMG -en aantrek op de jongere garde- gaat wat ons betreft de kroon naar het product uit Ingolstadt. Deze (super?) ‘hot hatch’ bezit immers meer karakter, uiteraard dankzij die vijfcilinder maar tevens met dank aan een speelser onderstel. Voeg daar nog de dagelijkse bruikbaarheid aan toe en de keuze is eigenlijk snel gemaakt. Al helemaal als je beseft dat dit wel eens een van de allerlaatste kansen zou kunnen zijn om een dergelijke vijfcilinder aan te schaffen.

Echter, hoe indrukwekkend deze bolides ook mogen zijn, in onze contreien zijn ze helaas eerder nutteloos. Ons ‘duel’ speelde zich af op de wegen rond Sint-Truiden, met best wel wat leuke veldweggetjes. Echter, elke flinke dot gas bracht ons meteen richting te hoge -lees: asociale- snelheden. Daardoor kan je zelden echt genieten van de vijfcilindergrol van de Audi of het efficiënte chassis van de A-klasse. We hebben het al eerder aangegeven, meer dan de 240 pk van de Golf GTI heb je in essentie echt niet nodig. Als die 240 paarden nu maar eens door vijf cilinders werden geleverd…

Mercedes-Benz AMG A 45 S (2022)

MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.991 cc, MAX. VERMOGEN: 421 pk (bij 6.750 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 5.000-5.250 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,36/1,80/1,45 m, GEWICHT: 1.560 kg, VERSNELLINGEN: 8, gerobotiseerde automaat, AANDRIJVING: vier wielen (deeltijds), OPGEGEVEN VERBRUIK: 9,1 l/100 km (207gr CO2/km) (WLTP), BANDEN: 245/35 R19 (rondom), TOPSNELHEID: 250 km/u/270 km/u met gratis Driver’s Package, 0-100 KM/H: 3,9 s, VANAFPRIJS: 72.237 euro, SCORE: 4/5

Audi RS3 (2022)

MOTOR: vijf-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 2.480 cc, MAX. VERMOGEN: 400 pk (tussen 5.600-7.000 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 2.250-5.600 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,39/1,85/1,44 m, GEWICHT: 1.645 kg, VERSNELLINGEN: 7, gerobotiseerde automaat, AANDRIJVING: vier wielen (deeltijds), OPGEGEVEN VERBRUIK: 9 l/100 km (205gr CO2/km) (WLTP), BANDEN: 265/30 R19 – 245/35 R19, TOPSNELHEID: 250 km/u/optioneel tot 290 km/u, 0-100 KM/H: 3,8 s, VANAFPRIJS: 62.830 euro, SCORE: 4,5/5

 

MEER LEZEN

Test: Mercedes-Benz GLA AMG 45S

DRIVR-Video: Audi UrQuattro 20v Turbo met slechts 12.800 km gereden