Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mooie liedjes duren niet lang. Of toch, een mooie acht jaar in het geval van de Toyota GT86 en Subaru BRZ. Maar aan alles komt een einde, en zo ook aan dat van de laatste der Mohikanen. De betaalbare, lichtvoetige atmosferische coupé met achterwielaandrijving en handbak wordt zo schijnbaar ten grave gedragen. Tijd om nog eens achter het stuur te kruipen om te zien of in de vreemde Covid-19 wereld van 2020 de magie nog steeds kan gevoeld worden.

Toegegeven, ik heb er even het telraam moeten bijnemen om na te gaan hoeveel keer DRIVR exact al met de GT86 of de BRZ op stap was. Of beide tezamen natuurlijk, want al sinds 2012 regent het discussies over welke van de tweelingsbroertjes nu de beste is. Alsof we ons ten huize Borlée bevinden. Ohja, indien u nieuwsgierig was, DRIVR gaat hiermee al voor de 7de keer op Toybaru-pad. Niet alleen dat geeft aan hoe gebiologeerd we blijven door een atmosferische, wendbare, lichte én betaalbare RWD coupé. Door de jaren heen hebben ook al twee redactieleden er eentje in bezit gehad. Mooi verdeelt over één Subaru en één Toyota.

2020_subaru_brz_duel_07

Evolutieleer

Een lange carrière en twee zustermodellen, dat staat garant voor genoeg varianten én discussies. Wij gingen op pad met een – nota bene mijn eigen – vroege GT86 uit 2013 en de allerlaatste versie van de BRZ. Visueel is het verschil met de jongste telg op het eerste zicht beperkt tot herwerkte bumpers, velgen en voor- en achterlichten. Smaken zijn altijd persoonlijk, maar volgens ons hebben de cosmetische aanpassingen vanaf modeljaar ‘17 geen meerwaarde. Onder andere de nieuwe achterspoiler oogt eerder geknutseld. Binnenin voelen de materialen wel wat hoogwaardiger aan en is de boordcomputer uitgebreid met allerhande metadata zoals een G-kracht meter. Leuk, maar geef ons ook daar maar de simplistische tellers en het eenvoudige stuurwiel – zonder knoppen – van weleer.

2020_subaru_brz_duel_14

2020_subaru_brz_duel_012020_subaru_brz_duel_02

Onderhuids is er vanaf modeljaar ‘17 echter meer aan de gang, en dan niet zozeer onder de motorkap. De 2-liter boxer werd weliswaar lichtjes bijgeschaafd – met name door aanpassingen aan in- en uitlaat – en werd stiller, beschaafder en won aan lineariteit. Grotere wijzigingen hebben echter betrekking op de structurele stijfheid. Enerzijds door een toevoeging van een extra beugel om de stijfheid ter hoogte van het achterwiel en de schokdemper te vergroten en anderzijds door extra puntlassen bij de C-stijl te voorzien (17 versus 11 voorheen).

2020_subaru_brz_duel_11

Deze veranderingen maakten een andere setting mogelijk, wat een iets volwassener en verfijnder gevoel geeft. Bovendien kan het chassis meer vervorming opvangen op slechte wegen of bij intensief gebruik op circuit. Ook aan de transmissie en de ‘strut brace’ in de motorruimte werden verstevigingen aangebracht. Nog een nuttige toevoeging is de verdere uitbreiding van dempingsmateriaal in de vloer.

Van theorie naar praktijk

Tot dusver de theorie. Praktijk leert ons dat de verschillen er inderdaad zijn. Subtiel maar aanwezig. Allereerst blijkt de BRZ nog steeds het braafste broertje van de twee. Zelfs al stond de BRZ op de standaard eco-vriendelijke Michelin Primacy bandjes, zijn weggedrag blijft eerder efficiënt. De GT86 was – door strakkere demping achteraan – altijd al de speelsere van de twee, met een achterkant die – zeker op nat wegdek – ook ongewild aan het kwispelen ging. Michelin PS4 banden – die fors meer grip bieden – zijn bij de GT dan ook welgekomen. Jammer zelfs dat de nog performantere PS4S’en nog steeds niet beschikbaar zijn in 17”.

2020_subaru_brz_duel_17

2020_subaru_brz_duel_152020_subaru_brz_duel_07

Verder blijkt de Toybaru na de facelift van 2017 inderdaad een pak gemoedelijker te zijn geworden. De motor klinkt en voelt minder ruw, met minder decibels en minder neiging tot afslaan bij het wegrijden tot gevolg. Hierdoor verliest de 2-liter helaas ook wel het rauwere randje bovenin de toeren. Ook het ophangingscomfort ging er duidelijk op vooruit. Koetswerkbewegingen worden nog steeds goed onder controle gehouden, maar het algemeen comfort is sterk verbeterd. Naden tussen betonplaten en de talloze putten waarmee het Belgische wegdek is bezaaid, worden niet langer direct aan de ruggenwervel doorgegeven.

2020_subaru_brz_duel_162020_subaru_brz_duel_09

Deze laatste iteratie is daarom beter geschikt als dagdagelijks vervoermiddel of op langere afstanden. Zijn oudere en wat ruwere tegenpool biedt daarentegen meer sensaties, het rauwe van de motor en de stugge ophanging geven een groter gevoel van snelheid. In realiteit ontlopen de twee elkaar uiteraard niet op Ardeens asfalt. Zelfs niet qua verbruik, met een schappelijke 7,9 liter gemiddeld voor beide bolides over dezelfde (vlotte) rit.

2020_subaru_brz_duel_032020_subaru_brz_duel_12

2020_subaru_brz_duel_13

Zo maken ze er geen meer

Wat leerde een week (véél) kilometers malen, wisselend aan het stuur van een ‘oude’ GT86 en een ‘verse’ BRZ me? Dat de Toyobaru nog steeds een verdomd straffe wagen is. Al sinds 2012 bieden deze coupés betaalbaar ouderwets rijplezier dankzij goede bedieningsorganen – met name het stuur(gevoel) verdient lof – en een vandaag de dag haast ongeziene lichtvoetigheid. Als bonus zijn er de schitterend steunende stoelen en een goede standaarduitrusting (keyless entry, cruise control, xenon, led dagrijverlichting, airco met twee zones,… en mechanisch Torsen-sper!). Kortom, een erg fijne werkplek. Dat er nog nood- of kinderzitjes achteraan zijn en dat de koffer een bruikbare 243 liter telt maakt de slotsom alleen maar rooskleuriger. Zeker daar onderhoudskosten en fiscale lasten ook een peulschil zijn, zeker wanneer bekeken in sportwagentermen.

2020_subaru_brz_duel_08

Doorheen de jaren is de Toyobaru alleen maar bruikbaarder geworden. Zo zal deze coupé nog minder snel niet-liefhebbers (lees: de vrouw des huizes) tegen de borst zal stoten. Het rijplezier bleef echter gevrijwaard en dat is anno 2020 eens te meer uitzonderlijk. Zeker als je jezelf bedenkt dat er weldra mogelijk een (2,4-liter) turbomotor in de opvolger zal komen te liggen. Zij die kloegen over het gebrek aan koppel zullen in dat geval op hun wenken worden bediend, voor de anderen is het snel wezen om nog een atmosferische Toyobaru te bekomen. De reguliere BRZ is reeds geheel uitverkocht en van de Final Edition zijn er in België nog slechts 7 exemplaren over, daarna is het voorgoed gedaan. Snel zijn is dus de boodschap.

SUBARU BRZ (2020)
MOTOR: viercilinder-boxer, atmosferisch, CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 200 pk (bij 7.000 tpm), MAX. KOPPEL: 205 Nm (tussen 6.400 – 6.600 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,24/1,77/1,32 m, LEEGGEWICHT: 1.241 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel, AANDRIJVING: achterwielaandrijving, Banden: 215/45 R17 (rondom) – Michelin Primacy 3 HP, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,5 l/100 km (191 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 226 km/u, 0-100 KM/H: 7,6 s, VANAFPRIJS: 37.295 euro, SCORE: 5/5

MEER LEZEN

Rijtest: Subaru BRZ ‘Salon Edition’

Shootout: Mazda MX-5 vs Subaru BRZ

Test: Toyota GT86 vs. Aston Martin V12 Vantage