Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl tal van Mustang-topics op de gespecialiseerde fora nog steeds in lichterlaaie staan, lanceert Ford een 487 pk en 860 Nm sterke GT-versie van zijn puur elektrische Mustang Mach-E SUV. Voldoende om de laatste weerspannige ponyheads over de streep te trekken?

Hoewel de bloedband tussen de klassieke Mustang en diens elektrische naamverwant eerder bescheiden is, heeft de zet Ford zeker geen windeieren gelegd. De controverse heeft immers tot een onbetaalbare hoeveelheid gratis ‘buzz’ geleid, waardoor de Mach-E meteen een straat voorsprong heeft op de mindere gekende EV’s van de (in)directe concurrentie.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_04

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_022021_ford_mustang_mache_gt_croatia_08

De Mustang Mach-E doet het met andere woorden goed, zowel op de Amerikaanse thuismarkt als in Europa waar het model in EV-opperland Noorwegen sinds zijn lancering zelfs de meest verkochte EV is. Tijd dus om van dat momentum gebruik te maken en een extrasportieve versie onder de noemer ‘GT’ te lanceren.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_12

Die krijgt net als de ICE-variant van de klassieke Mustang coupé een resem upgrades met het oog op verbeterde prestaties en een dito dynamiek. Het lijstje met hard- en softwarewijzigingen tegenover de reguliere Mach-E is dan ook groot. Eerst en vooral krijgt de GT een aangepaste carrosseriekit (inclusief enkele specifieke nieuwe tinten zoals Grabber Blue en Cyber Orange) en schurkt hij 10 mm dichter tegen het asfalt. Ook komt de GT standaard met grotere en bredere 20-duimers, omhuld in specifiek rubber van Pirelli, terwijl de ophanging niet langer passieve maar actieve MagneRide-dempers heeft.

Koppelkoning

Qua aandrijving komt iedere GT steevast met  2 elektromotoren, één op iedere as met een accupakket van 88 kWh. De motoren zelf zijn ook een pak krachtiger dan bij de standaard Mach-E (die eveneens met 2 elektromotoren en een 88 kWh grote batterij beschikbaar is) waardoor de GT kan uitpakken met het equivalent van 487 pk en 860 Nm koppel. Dat is meer trekkracht dan eender welke Ford ooit, inclusief de supercar ‘GT’ of Shelby Mustang GT500. Nu komt al dat vermogen natuurlijk van pas met een rijklaar gewicht van 2,1 ton, ook al ligt het zwaartepunt van de Mach-E dankzij de positie van zijn batterijpakket gunstig laag.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_072021_ford_mustang_mache_gt_croatia_212021_ford_mustang_mache_gt_croatia_06

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_11

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_172021_ford_mustang_mache_gt_croatia_102021_ford_mustang_mache_gt_croatia_26

Genesteld in de nieuwe en uitstekend steunende Ford Performance-stoelen wennen we de eerste kilometers aan de interieurlay-out van de Mach-E. Los van het opvallende en verticaal georiënteerde centrale tablet dat zowat alle functies voor zijn rekening neemt, is het interieur vrij sober maar daarom niet minder genietbaar. De kuipstoelen kunnen naar SUV-normen voldoende laag en ook het klassieke Mustang-stuurtje draagt bij aan de sportieve beleving.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_24

Behalve de standaard modi Whisper, Active en Untamed ziet de GT ook de toevoeging van een Untamed Plus-setting, zeg maar een soort van circuitgeorienteerde modus. Of GT-rijders deze vaak zullen gebruiken, laat staan op een echte omloop, laten we hier even in het midden. De Mach-E GT kent immers geen ‘individuele’ modus waarbij de bestuurder zijn eigen instellingen kan configureren. Daardoor zit je dus vast aan de door Ford gekozen parameters, wat eveneens geldt  voor de adaptieve dempers die zelfs in hun meest comfortabele setting relatief stug voor de dag komen.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_282021_ford_mustang_mache_gt_croatia_05

Ritme

Nochtans heeft Ford de GT-versie op zijn testcircuit in Lommel ‘getuned’ voor Europees gebruik, al hadden de ingenieurs eerder Franse autoroutes dan Belgisch tarmac voor ogen. Op het Kroatische asfalt vergaat het de GT op zich niet slecht, maar toch komen  vering en dempers eerder zelden in hun element waardoor je -los van de vlotte en indrukwekkend acceleraties- niet makkelijk in een ritme komt. Ook al omdat het rempedaal ook op deze versie finesse mist en doet terugdenken aan de energierecupererende aan/uit-remmerij van enkele jaren terug.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_03

De GT komt nochtans met 385 mm grote Brembo’s die op zich voldoende remvermogen genereren, maar dat grijpvermogen doseren is niet altijd evident. En net wanneer je denkt dat je ze onder de knie hebt, verrassen ze je weer (onaangenaam) – met een te drastisch ingrijpen. Niet iets wat we van Ford gewoon zijn.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_142021_ford_mustang_mache_gt_croatia_09

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_03

Niettegenstaande werken de sprint- en inhaalcapaciteiten van de GT behoorlijk verslavend. Met een sprinttijd naar de 100 km/h van 3,7 s ben je sowieso altijd als een van de snelste weg. Maar boven de 150 km/h mist de Mach-E GT wel de inhaalpower van  écht snelle EV’s zoals de Tesla Model S in zijn topvarianten. Relevant? Vermoedelijk niet. Maar we geven het maar mee.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_23

Conclusie

Met de GT-versie van de Mustang Mach-E heeft Ford zijn elektrische SUV nog van een dosis extra sex-appeal voorzien, en dat kan uiteraard nooit kwaad. Over het nut van dergelijke sportieve EV’s zijn de meningen verdeeld, maar een extra portie power kan op zich nooit kwaad. De keuze om de instellingen van de adaptieve dempers niet te kunnen loskoppelen van de gekozen rijmodus zorgt evenwel voor de nodige vraagtekens, samen met nog een paar andere detailafstellingen.

2021_ford_mustang_mache_gt_croatia_25

De GT had dus nog veelzijdiger kunnen zijn om zijn meerprijs van bijna 10.000 euro over de standaardversie met optioneel Long Range-batterijpakket en vierwielaandrijving nog beter te verantwoorden. Temeer omdat al die extra prestaties logischerwijs een negatief effect hebben op het totale rijbereik. Hopelijk zet een toekomstige over-the-air software-update de puntjes definitief op de -E voor de Mustang Mach-E.

FORD Mustang Mach-E GT (99 kWh AWD)
MOTOR: één elektromotor op iedere as, ACCUPAKKET: Li-Ion, 99 kWu (bruto), VERMOGEN: 487 pk, MAX. KOPPEL: 860 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,71/1,88/1,60 m, LEEGGEWICHT: 2.082 kg, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 20,6 kWh/100 km, OPHANGING: McPherson voor, Multilink achter, BANDEN: 245/45 R20, Pirelli P-Zero (rondom), TOPSNELHEID: 200 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 4,0 s, VANAFPRIJS: 73.000 euro, SCORE: 4/5

MEER LEZEN

Exclusieve Test: Ford Mustang Mach 1 & Shelby GT500

Eerste Test: Ford Puma ST

Circuittest: Ford GT