Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het concept van de MX-5 werd meer dan 30 jaar geperfectioneerd, met de 2-liter 30th Anniversary als voorlopig hoogtepunt. Is het meteen ook de beste tweeliter roadster die je kunt kopen, of duik je beter de zoekertjes in voor bijvoorbeeld een Z3 met zes-in-lijn?

Staycation, het wordt mogelijk het woord van 2020. Dit fenomeen zorgde er alvast voor dat we flink meer zwembaden, tweede verblijven en motorfietsen gingen aanschaffen. Allemaal om meer te kunnen genieten binnen onze landsgrenzen. Maar is een cabrio niet nog beter? Immers praktischer dan een motorfiets en in een coronavrije toekomst ook nog buiten de landsgrenzen te gebruiken. We zochten uit wat je je nog best kunt aanschaffen zolang de zon nog overuren klopt.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_08

30 jaar fijngeslepen

Om al meteen een open deur in te trappen: de Mazda MX-5 – generatie ND – is een verdomd goede roadster. We hebben de 1.5 al vanaf de lancering in 2015 bewierookt en ook de 2.0 kreeg vanaf de facelift voor modeljaar 2019 onze zegen. Deze 30th Anniversary vertrekt vanaf die basis en beschikt over 184 pk en 205 Nm koppel. Als leuke surplus krijg je bij deze verjaardagsversie een opvallend oranje koetswerkkleurtje bij, gesmede Rays ZE40 RS30-velgen met 30th Anniversary aanduiding en een interieur dat rijkelijk voorzien is van alcantara en oranje accenten en stiknaden. Nog leuker zijn de Recaro-sportstoelen (die weliswaar nog meer steun zouden mogen bieden) de Bilstein-schokdempers en de Brembo-remklauwen met – jawel – oranje tint.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_12

Tijdens goed 1.000 kilometer hebben we genoten van het gezelschap van deze oranje rakker. En dat in alle omstandigheden. Van hittegolf tot plotse regenbuien en koudere nachten met kap open (en verwarming aan). De MX-5 weet altijd een glimlach te toveren en dat ook op alle wegtypes, van snelweg tot binnenwegen in slechte staat. Bij regenweer sluit je de kap in een handomdraai en is dit multitalent voldoende strak opgehangen om een sportievere rijstijl toe te laten maar tegelijk nog erg comfortabel te zijn wanneer er typisch Belgische wegen opduiken. Nog opmerkelijker is de rust aan boord, zowel met kap op of neer valt er haast geen windgeruis te bemerken. Ook nergens een kraakje of piepje, wat wel eens durft voor te komen bij cabrio’s die het twee- of drievoud kosten.

Four seasons in one day

Tijdens een typisch Belgische zomerdag met zon, wind én regen trokken we erop uit met de MX-5 en een uitdager van weleer. De MX-5 biedt immers nog open rijplezier dat nergens meer op de markt is terug te vinden, zeker niet voor een redelijk bedrag. Onze keuze viel op een Z3 2.0. Enerzijds omdat de Z3 plots aan een heuse revival bezig is en deze zomer overal opduikt, en anderzijds omdat zo’n Z3 eveneens een allemansvriend is met een 2-liter onder de kap – zij het eentje met twee cilinders meer.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_012020_mazda_mx5_bmw_z3_11

2020_mazda_mx5_bmw_z3_15

2020_mazda_mx5_bmw_z3_032020_mazda_mx5_bmw_z3_04

En het moet gezegd zijn, de 20 jaar oude Z3 blijft ten alle tijden de nieuwe MX-5 opjagen. Zijn stijl is eerder speels, met een achterzijde die al eens – zij het gecontroleerd – een stap opzij durft te zetten. De 2-liter hier is 150 paarden sterk (gecombineerd met 190 Nm), maar weet niettemin te verrassen.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_07

Deze BMW dateert immers nog goeie ouwe tijd en verdeelt zijn cilinderinhoud over 6 in plaats van 4 cilinders. Toegevoegde waarde daarvan is een meeslepend geluid, veel meer dan in de toenmalige E46 320i met dezelfde motor, en een bak karakter. De 2-liter Z3 lijkt daarenboven meer verzot op het draaien van toeren, terwijl de 2-liter van Mazda het nog steeds meer van souplesse moet hebben.

Meesterlijke versnellingsbak

Een souplesse die in de verf wordt gezet door de versnellingsbak van de Mazda. Versnellingsbakken als deze tonen aan waarom het nog moeite loont zelf te schakelen. De schakelwegen zijn kort en de bediening hoogst aangenaam. Doordat de versnellingsbakverhoudingen niet te lang zijn – wat in deze WLTP-tijden helaas schering en inslag is – kan de souplesse van de motor optimaal benut worden. Ook al kan de 2-liter MX-5 nu goed 7.000 toeren draaien, daar is bitter weinig reden toe.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_06

2020_mazda_mx5_bmw_z3_102020_mazda_mx5_bmw_z3_09

Zelfs onder de 4.000 omwentelingen kan je makkelijk de vaart erin houden en soepel van bocht naar bocht glijden. Dan is de MX-5 in zijn element. Duw je hem nog verder – wat met name de Brembo’s best aan zouden kunnen – dan verliest de MX-5 wat van zijn stabiliteit en scherpte. Het is op zo’n momenten dat je nog steeds enige vaagheid in het stuur en wat rolbeweging in de koets gewaar wordt. Maar dit is natuurlijk een roadster en geen racemachine.

Kleine kantjes

Alleen maar positieve punten dus? Helaas, de MX-5 heeft ook zo zijn kleine kantjes. Die zelfs belicht worden door de 20 jaar oudere Z3. Zo is de ruimte aan boord beperkt. Zeker als passagier weet je niet altijd blijf met lange benen. De opbergvakken aan boord zijn daarnaast ook op een halve hand te tellen. Naar een handschoenkastje of opbergvak in de deuren zal je bijvoorbeeld tevergeefs zoeken. Je zal het moeten stellen met een – gelukkig ruim en vergrendelbaar – opbergkastje tussen de twee stoelen. Ook qua kofferruimte doet de Z3 beter, met 165 tegenover 130 liter. Deze is bovendien bij de Beierse uitdager mooier gevormd, met op de koop toe een grotere uitsnijding om het laden van weekendbagage te vergemakkelijken.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_05

Ook met hedendaagse comfortitems gaat de MX-5 deels in de fout. Het gedeeltelijk digitaal instrumentarium is slecht afleesbaar in de zon, zodat je moet gokken op welke snelheid de cruise control staat en hoeveel benzine er nog rest. De vergrendeling treedt ook meteen op na het sluiten van een deur, nog voor je bijvoorbeeld de tankklep of de bijrijdersportier kan openen. Uiteraard is er geen van al die nonsens te bespeuren bij de Z3.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_022020_mazda_mx5_bmw_z3_16

Neusjes van de zalm

Bij een ondergaande zon is het makkelijk tot een conclusie te komen voor beide roadsters. Ze zijn enerzijds erg gelijkaardig maar anderzijds ook erg verschillend. De Z3 2.0 is een ideale weekendwagen die door zijn edele klank ver te prefereren valt boven zijn viercilinderbroertjes (1.8 en 1.9). Dat de 2.0 bovendien het faceliftmodel is, met onder andere de bredere heupen achteraan, is mooi meegenomen. Daardoor zijn deze varianten ook vrij uniek want ze doken pas vanaf april ‘99 – en slechts een goed jaartje – in de verkoopbrochure op.

2020_mazda_mx5_bmw_z3_14

De MX-5 (30th Anniversary) is daarentegen een weekendwagen die je ook dagdagelijks kan inzetten. Hij heeft daarvoor alle moderne comfortitems aan boord en zijn magistrale versnellingsbak zal zelfs in fileverkeer een genot blijven. Deze bak in combinatie met de 2-liter geeft de wagen voldoende souplesse om zowel tegen 10 km/u door de dagdagelijkse file te kruipen als tegen 70 à 90 km/u door het Ardeense landschap te zoeven. We begrijpen dus best waarom deze erg verslavende roadster als zoete broodjes verkoopt.

MAZDA MX-5 Skyactiv-G 2.0 184 pk

MOTOR: viercilinder, atmosferisch, CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 184 pk (bij 7.000 tpm), MAX. KOPPEL: 205 Nm (bij 4.000 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 3,91/1,73/1,25 m, LEEGGEWICHT: 1.030 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel, AANDRIJVING: achterwielaandrijving (met mechanisch sperdifferentieel), OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,9 l/100 km (156 g CO2/km), BANDEN: 205/45 R17 (rondom), TOPSNELHEID: 219 km/u, 0-100 KM/H: 6,5 s, VANAFPRIJS: 31.990 euro, SCORE: 4,5/5

BMW Z3 Roadster 2.0

MOTOR: zescilinder, atmosferisch, CILINDERINHOUD: 1.991 cc, MAX. VERMOGEN: 150 pk (bij 5.900 tpm), MAX. KOPPEL: 190 Nm (bij 3.500 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,05/1,74/1,24 m, LEEGGEWICHT: 1.270 kg, VERSNELLINGEN: 5, manueel, AANDRIJVING: achterwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 9,2 l/100 km (220 g CO2/km) (NEDC), BANDEN: 225/50 R16 (rondom), TOPSNELHEID: 210 km/u, 0-100 KM/H: 8,9 s, VANAFPRIJS: Vanaf ca 5.000 euro, SCORE: 4,5/5