Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Audi lichtte al een tipje van de sluier met enkele foto’s van de RS3 in camouflagekledij, terwijl de tweede generatie van de Audi RS3 LMS eerder dit jaar ook al een goed idee gaf van de nieuwe styling. Het resultaat hangt nu eindelijk aan de grote klok en mag er volgens de eerste reacties best wezen. Bovendien is de nieuwe RS3 is niet alleen sneller dan al zijn voorgangers ondanks gelijke pk’s, het is vooral de meest agressieve variant tot nog toe.

Never change a winning team? 

Het moet geen eenvoudige opgave zijn voor de heren ingenieurs om een goed product te blijven verbeteren en vernieuwen, maar we kunnen stellen dat de heren uit Ingolstadt hun huiswerk wederom terdege gedaan hebben. Het concept blijft dus ongewijzigd, met een ode aan de legendarische vijfcilinder-sound uit het Groep B tijdperk. Maar heeft die nog wel dezelfde weerklank met de steeds strenger wordende Europese regels?

Audi zou Audi niet zijn als het daar niet aan gedacht had, en biedt nu een optionele RS-sportuitlaat aan met variabele klep die de RS3 in een vingerknip kan laten grommen als zijn voorvaders. Het vermogen blijft op 400 pk staan, hoewel het koppelcijfer opgekrikt wordt naar maar liefst 500 Nm. In combinatie met iets kortere schakeltijden en -verhoudingen van de S-Tronic versnellingsbak wordt de spurt van 0 naar 100 toch aangescherpt tot 3,8 seconden.

Vorsprung durch Technik

Ook op technisch vlak hebben de ingenieurs niet stilgezeten. De spoorbreedte vooraan werd uitgebreid met 33 mm (en 10mm achteraan op de Sportback), terwijl de nieuwe RS3 ook meer negatief camber meekrijgt. Alsof dat nog niet genoeg is, doet Audi er nog een schepje bovenop met de RS Torque Splitter. Nadat de Haldex-koppeling de split tussen de voor- en de achterwielen heeft gemaakt, verdelen de nieuwe meerplatenkoppelingen het vermogen ook tussen achterwielen om de RS3 makkelijker door de bocht te laten glijden. Mind you, er kan in theorie tot 1.750 Nm koppel op één achterwiel geplaatst worden.

Het probleem ‘onderstuur‘ mag bij deze allicht naar de geschiedenisboeken verwezen worden, wat van de nieuwe RS3 (zeker in het groen) een echte driftkikker maakt. Voor de die-hard circuitsfans is er ook goed nieuws, want de modular Vehicle Dynamics Controller (mVDC) verzamelt data en stuurt bij waar nodig om de RS3 zich ook op circuit als een vis in het water te laten voelen. Het prijskaartje voor al dit lekkers? Minstens 61.900 euro voor de vijfdeurs en 63.300 euro voor de sedan waar je traditioneel dieper in de buidel voor moet tasten.

MEER LEZEN

DRIVR-Video: Audi UrQuattro 20v Turbo met slechts 12.800 km gereden