Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het Zwitserse horlogehuis IWC Schaffhausen concentreert zich in 2021 op de (Big) Pilot’s Watch. Tijdens Watches & Wonders -het equivalent van de Geneva International Motor Show- werden al nieuwe varianten voorgesteld, vandaag is het de beurt aan de AMG-versie van de chronograaf die twee exclusieve F1-materialen combineert.

Wie komend weekend Formule 1 kijkt, moet eens op de linker handschoen van Lewis Hamilton en Valery Bottas letten. Daarop staat een van de sterkste staaltjes product placement die de Koningsklasse van de motorsport ooit gekend heeft, getekend IWC. Om veiligheidsredenen mogen F1-piloten immers geen polshorloge dragen tijdens de races, maar een perfect geplaatste afbeelding van een uurwerk mag natuurlijk wel. Dit jaar is dat er eentje van de IWC Pilot’s Watch, een model dat de Zwitserse horlogemaker al sinds de jaren 1930 in zijn portfolio heeft.

‘Grade 5’-titanium

De samenwerking tussen Mercedes en IWC dateert van 2004, maar is met zijn 17 lentes toch een van de succesvolste partnerships tussen de auto- en de horlogewereld. Zowel de F1-tak als de AMG-afdeling zijn erbij betrokken, met elk hun respectieve specials tot gevolg. Zo werd er eind 2019 nog een duo zwarte Big Pilots gelanceerd met groene Petronas-accenten, vandaag is de huistuner aan de beurt met de Chronograph Edition AMG: een bij 43 mm diameter iets kleinere Pilot’s Watch met chronometer-complicatie.

De wijzerplaat uit carbon knipoogt weliswaar naar de F1-specials van 2019, dankzij de maagdelijke toepassing van Grade 5-titanium is het AMG-horloge krasbestendig en natuurlijk een stuk lichter. Achter de doorzichtige achterkant met AMG-opschrift tikt het automatische kaliber 69385 dat een kolomwiel voor de chronograaffunctie inzet en de kleine secondewijzer aan 28.800 vibraties per uur rond laat glijden. De vermogensreserve bedraagt 46 uur, de graad van waterdichtheid 60 meter. Alleen even opletten met de dikte van deze chrono, want die meet op een haar na anderhalve centimeter.

One man, one engine

IWC heeft lang de technisch geavanceerde Ingenieur-reeks als het perfecte equivalent voor AMG gezien, maar kiest nu dus voor de Pilot’s Watch die -zoals vele andere historische modellen- aan een heuse revival toe is. Net als in de auto-industrie is retro-futuristisch design immers in, wat de combinatie van een historisch ontwerp met nieuwe materialen motiveert.

Bedenk daarbij dat supersportmodellen zoals de AMG GT-R Black Series ook onderdelen in carbon en titanium gebruiken (dat laatste onder andere voor de veiligheidscel) en je begrijpt waarom IWC precies voor deze combinatie kiest. De subtiele Panda-wijzerplaat zonder opzichtige AMG-branding houdt het geheel net discreet genoeg om niet in de gekende vallen te trappen, ook al ontsnapt een titanium chrono van 43 mm natuurlijk niet zomaar aan de aandacht. Hoeft ook niet als je net 9.000 euro voor dit staaltje edelmetaal hebt neergeteld, dat net als de AMG-motoren volgens de one man, one engine filosofie geassembleerd wordt.

IWC Pilot’s Watch Chronograph Edition ‘AMG’, automaat, IWC cal.69385, 46 uur gangreserve, 43 mm breed, 14,9 mm hoog, saffierglas, waterdicht tot 60 meter, +- 9.050 euro

MEER LEZEN:

Porsche veilt allerlaatste 911 Speedster mét bijpassend Horloge voor Het Goede Doel

Yema Speedgraf: De Daytona-Chronograaf uit Frankrijk

Zenith ‘Land Rover Edition’-chronograaf complementeert de nieuwe Defender