Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Williams viert dit weekend zijn 750ste GP en wordt door Automobilist in de bloemetjes gezet met enkele fraaie drukwerken. Daarbij komt niet enkel de allereerste Williams prominent in beeld, maar ook de toenmalig hoofdsponsor: de Belgische bierbrouwer Belle-Vue.

Automobilist moeten we hier waarschijnlijk niet meer voorstellen. Het artiestencollectief begon ooit met kwaliteitsvolle prints van klassieke racers, maar heeft ondertussen ook partnerdeals met de F1 en het WRC. Ongeacht het precieze onderwerp blijft de detailuitwerking van de drukwerken onnavolgbaar, terwijl het geheel steevast tonnen sfeer ademt. De twee recentste werken borduren op hetzelfde elan voort en vormen samen een ode aan de 750 GP’s die Williams tot nog toe betwist heeft.

7 rijderstitels

Sir Frank Williams dook al in de jaren ’60 -met Omega Speedmaster om de pols- op in de F1. In 1977 waagde hij het om met een geheel eigen team, Williams Grand Prix Engineering, te strijden tegen de grote jongens. Dat eerste jaar mocht onze landgenoot Patrick Nève plaatsnemen achter het stuur van een aangepaste March 761, met als beste resultaat een 7de plaats tijdens de Italiaanse GP. Maar vanaf ’78 werd Williams een volwaardige constructeur met een eigen wagen ontwikkeld door Frank Dernie, de FW06. Nog een jaar later kwam de FW07, de eerste bolide van Williams met ‘grondeffect’ en ook meteen de eerste Williams die een GP-overwinning behaalde. Nog mooier: dat was in de Britse GP, een thuiswedstrijd dus, waarbij Clay Regazzoni de concurrentie met maar liefst 25 seconden versloeg in die FW07.

Frank en Claire

Anno 1980, dus amper drie jaar na de oprichting, haalde Alan Jones de eerste wereldtitel al bij de rijders binnen voor Williams. Dat ook de constructeurstitel hieraan werd toegevoegd, was enkel de kers op de taart. Over de komende twee decennia zou Williams nog eens zes rijderstitels en liefst acht constructeurstitels binnenrijven. Maar na die laatste titels in 1997 kwam het succes steeds moeilijker voor Team Williams. Voortgestuwd door de krachtige BMW-motorblokken (2000-2005) leek er even beterschap op komst, maar nadien gleed Williams -ondanks (of net door) de vele wissels van motorleverancier- steeds verder weg. Het laatste decennium nam dochter Claire de rol van vader Frank steeds meer over, tot vorig jaar een investeringsgroep eigenaar werd van Williams F1 en ook dochter Claire het schip verliet.

Belle-Vue

Komend weekend, tijdens de GP van Monaco, zal Team Williams zijn 750ste race in de F1 starten. Sponsor van dienst zal ‘Lavazza’ zijn. Maar ooit, onder andere op de memorabele FW14B van Nigel Mansell uit ’92, sierde de iconischere reclame van Canon de bolides. En, bij die allereerste Williams van 1977, was de hoofdsponsor Belle-Vue. Jawel, onze Brusselse brouwer gekend van de lambiekbieren. De familie Vanden Stock, eigenaar van Belle-Vue, kende het klappen van de zweep en wist maar al te goed hoe belangrijk zichtbaarheid, naamsbekendheid en positieve associaties zijn. Getuige daarvan ook de sterke band met RSC Anderlecht. Het mag dan ook niet verbazen dat er met de Belg Patrick Nève achter het stuur ook een Belgisch sponsor op die eerste Williams prijkte.

Deze en andere drukwerken zijn te koop via: https://automobilist.com/

MEER VAN DAT:

Animatiefilm: Le Mans 1955 – Deadly Competition

InstaGallery: @Adpatina – Vintage Car & Watch Ads

StripTips: Onze 3 favoriete Michel Vaillant Albums