Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Autodromo is weer alomtegenwoordig op IG met de lancering van hun Group C Sport Chrono. Een digitaal horloge dat ons terugneemt naar de jaren ’80.

Autodromo, het horlogemerk komt al bijna een decennium voorbij op deze webstek. Hoe kunnen we het immers niet hebben over relatief betaalbare horloges met een snuifje octaan. Nog steeds hebben enkele redactieleden -waaronder ikzelf- spijt niet op de kar van de Autodromo Group B te zijn gesprongen anno 2015. In retrospect was die $925 een meer dan correcte prijs voor het ultra-licht (52gr) grotendeels titanium klokje met een mooi bescheiden formaat van 39mm (diameter). En dan hebben we het nog niet over de retrolooks en de nylon bandjes die leken alsof het Sabelt driepuntsgordels waren. Maar de bescheiden ‘aandrijving’, een Miyota 9015 automaat, was voor enkele onder ons toch finaal een afknapper. Ten onrechte eigenlijk want sindsdien werd het niet beter en werden steeds meer horloges uit de stal van Autodromo voorzien een batterijtje…

En dat brengt ons bij de Autodromo Group C Sport Chrono. Daar waar de Group B ode bracht aan -tromgeroffel- de Group B rallymonsters, dient deze Group C hetzelfde te doen voor de Group C langeafstandsracers die tussen 1982 en -officieel- 1993 de circuits onveilig maakten. Het was Porsche die van bij de start zijn huiswerk goed deed met de 956/962 en downforce op de kaart zette. Niet voor niets hangt er in het Porsche Museum een 956 aan het plafond, vanaf goed 300 km/u genereerde deze racer zoveel downforce dat deze theoretisch gezien onderste boven zou kunnen rijden. Later kwam onder andere Mercedes-Benz Sauber het feestje vervoegen met een carbon monocoque. De racerij had met andere woorden een grondige technische transformatie ondergaan. Die spirit wenst Autodromo nu te capteren in hun Group C Chrono.

Daarom werd er geopteerd voor een digitaal in plaats van een analoog uurwerk en dit in een hoekige 36mm brede eighties kast. Achter het saffierglas zit een eenvoudige zwart-witte LCD-module met blauwe EL-achtergrondverlichting. De felgekleurde drukkers knipogen daarenboven naar de fluorescerend gekleurde spiegels waarmee de diverse racewagens van eenzelfde team makkelijk van elkaar kunnen worden onderscheiden. Het Group C horloge kan naast -uiteraard- datum en tijd weergeven, ook rondes timen inclusief tussentijden en beschikt ook over een alarmfunctie. Het breedte tussen de lugs is opnieuw 20mm zodat niet alleen het dubbelzijdig bandje kan gebruikt worden maar ook de leren bandjes van Autodromo kunnen worden aangeschaft en geplaatst alsook de coole nylon ‘gordelbandjes’ van de Group B.

Hebben we een favoriet onder de vier varianten? Jazeker hoor, de gele -of beter nog Yellow Cerakote- Group C krijgt de handen op elkaar. Niettemin vinden we het jammer dat het bij zo’n Group C niet gaat om een lichtgewicht titanium kast, zoals bij de Group B uit vorig decennium, maar om een eenvoudig stalen exemplaar. Dit alles in rekening genomen oogt 535 euro voor een digitaal horloge toch eerder veel. Wil je immers digitaal eighties cool om je pols, kan dat voor minder dan 20 euro ook met de legendarische Casio F-91W. Een haast onverwoestbaar ding waarvan de batterij liefst zeven jaar meegaat. Het is niet vaak dat we onze lezers dik 500 euro kunnen laten besparen…

Meer info: Autodromo Group C

Autodromo Group C Specifications
– Stainless Steel Case
– LCD Module with Blue EL Backlight
– Sapphire Crystal with AR coating
– Time and Day/Date display Mode
– Chronograph and Split time Mode
– Alarm
– Water Resistant to 30 Meters (3 ATM)
– Reversible custom molded FKM rubber strap
– Case Width – 36mm
– Lug to Lug distance – 42mm
– Case Thickness – 10mm
– Strap – 20mm Lug Width

Meer lezen:

Autodromo Group B

Autodromo Group B series 2

Autodromo Stradale