Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nu de kruistocht tegen de verbrandingsmotor een nieuw hoogtepunt/dieptepunt (doorstrepen wat niet past) bereikt, krijgen we het idee van elektrificatie dwanggevoerd met de trechter. Niet omdat elektriciteit het sluitende antwoord is op het uitstootprobleem, maar eerder omdat weinig andere alternatieven op korte termijn haalbaar zijn.

Efficiëntie zou de naam van spel moeten zijn, maar de wensen van de doorsnee consument hebben daar anders over beslist. In de 21ste eeuw wordt de berline of stationwagen steeds vaker ingeruild voor de onoverkomelijke SUV of crossover, en beginnen hoogpotige zwaargewichten ook het voortouw te nemen bij de geëlektrificeerde voertuigen.

2021_Audi_Etron_55_Sportback

S-Line

Audi had met de reguliere E-Tron al een plaats in het elektrische crossover-segment opgeëist, maar voor de liefhebbers van een vloeiender gestileerd koetswerk kan deze Sportback soelaas brengen. De aflopende daklijn geeft hem een look die veel weg heeft van een uit de kluiten gewassen coupé, hoewel de omvang en de stance je nooit van de wijs kunnen brengen over de ware aard van dit beestje. De anders braaf smoelende snuit wordt op onze testwagen agressiever getrokken door de S-Line uitvoering, die eveneens grotere en scherper getekende luchthappers in de voorbumpers plaatst. Audi mikt daarmee vooral op een optisch verschil, want er werd hard gewerkt om de praktische nadelen van het Sportback-design te minimaliseren.

2021_Audi_Etron_55_Sportback2021_Audi_Etron_55_Sportback

2021_Audi_Etron_55_Sportback2021_Audi_Etron_55_Sportback

Weinig compromissen

De grote angst bij dit soort designs schuilt in de beperking naar hoofdruimte toe, maar Audi heeft zich niet laten vangen aan dat cliché. De passagiers achterin moeten het nu met amper twee centimeter minder vrije hoofdruimte stellen, een verwaarloosbaar verschil. De ruimte binnenin is niet bescheiden, maar toch staat de ademruimte in de cabine ook bij de Sportback niet in verhouding staat met de externe omvang van deze twee-en-een-half-tonner. Het kan ook optisch bedrog zijn, want hoewel de kubieke meters op papier niet te hard geraakt werden, zorgen de kleinere ruiten van de Sportback dat het zicht rondom iets minder wordt.

2021_Audi_Etron_55_Sportback

2021_Audi_Etron_55_Sportback2021_Audi_Etron_55_Sportback

Virtuele buitenspiegels

Werken ook mee aan die gewaarwording: de virtuele buitenspiegels die als extra op onze testwagen zaten. Ja, het idee is interessant, maar helaas werken ze nog niet zo goed in de praktijk . Overdag valt het nog mee, maar ‘s nachts wordt het gewoon ronduit gevaarlijk. Om donkere gebieden toch licht weer te geven, moet de camera compenseren met torenhoge iso-waarden. De camera kan niet vlot schakelen tussen donkere gebieden en sterke lichtbronnen, waardoor een passerende auto of een lantaarnpaal de camera voor een fractie van een seconde compleet verblindt, tot deze zijn iso-waarde weer heeft bijgesteld. Het idee van de cameraspiegels kan potentieel hebben voor de toekomst, maar dan moeten ze eerst beter uitgewerkt worden.

2021_Audi_Etron_55_Sportback

Snelwegkilometers

De traditionele buitenspiegels zijn dus the way to go, ook al brengen ze wat extra luchtweerstand met zich mee. De verschillen in de windtunnel zijn evenwel minimaal,n et zoals voor de gestroomlijndere achterkant. Om je een idee te geven: de Sportback-uitvoering geeft amper 10 kilometer extra bereik op een volle batterij, oftewel 2% winst. De E-Tron Sportback 55 Quattro beschikt over een 95kWu accu-pakket, dat een theoretisch rijbereik zou moeten geven van 446 kilometer. Maar, zoals collega Ken reeds eerder opmerkte, valt dat in de praktijk flink tegen. Snelwegkilometers aan 120 per uur tikken dubbel af, waardoor de opgegeven waarden al snel aan geloofwaardigheid verliezen.

2021_Audi_Etron_55_Sportback

2021_Audi_Etron_55_Sportback2021_Audi_Etron_55_Sportback

AC-laden tot 22 kW

Met de Sportback 55 Quattro zal je dus een graag geziene gast worden bij de laadstations. Opladen kan via de driefasige interne oplader aan 11 kW, maar dan moet je wel het nodige geduld hebben om de accu weer vol te krijgen. Gelukkig heeft Audi dat probleem inmiddels weten te tackelen, door de E-Tron en E-Tron Sportback vanaf 2021 optioneel te voorzien van een 22 kW AC-lader. Hierdoor kan je de accu weer laten vol lopen op een 4-tal uur tijd. Snelladen tegen 150 kW is ook altijd een mogelijkheid, maar dan moet je wel één van de nog zeldzame laadpunten moeten vinden. Range anxiety is dus nooit ver weg, en zeker niet als je met de E-Tron grote afstanden moet afleggen.

2021_Audi_Etron_55_Sportback2021_Audi_Etron_55_Sportback

Helpt ook niet mee aan het rijbereik: de dynamische rijstand activeren om de volle 300 kW (408 pk) en 664 Nm van de twee elektromotoren aan te spreken. Leuk om wat stoplichtsprintjes te trekken, maar sportief voelt de 2,5 ton zware E-Tron nooit aan. De adaptieve luchtvering, die als standaard komt bij de S-Line uitvoering, zorgt vooral voor extra comfort. De standaard rijmodus brengt dan ook de betere kant van E-Tron naar boven, al was het maar omdat de luchtvering en de gasrespons op dat moment het meest comfort-gericht zijn. Tijdens dergelijk zenmomenten wordt de uitstekende akoestische isolatie ook nog eens extra in de verf gezet, want het gebrek aan motorgeluid, doet elk ander geluid dubbel zo hard opvallen.

2021_Audi_Etron_55_Sportback

Conclusie

De E-Tron 55 beschikt in feite dus over meer vermogen dan hij nodig heeft, wat de nieuwe 50-motorisering meteen bestaansrecht geeft. Tegelijkertijd bewijst de splinternieuwe E-Tron GT wat er mogelijk is met een dergelijke aandrijflijn in een gestroomlijnde en iets lichtere wagen – al is ook die nog steeds ‘overgemotoriseerd’. Als Jan Modaal dus écht een steen wil bijdragen aan het milieu, dan gaat hij het idee van hoog-potige zwaargewichten moeten laten varen. Vele merken hebben de technologie in huis, nu is het kwestie van deze zo optimaal mogelijk te benutten. Want pas dan zetten we grote stappen in de goede richting.

AUDI E-Tron 55 Quattro Sportback
MOTOR: twee elektromotoren, ACCUPAKKET: Li-Ion, 95 kWu, SYSTEEMVERMOGEN: 408 pk, MAX. KOPPEL: 664 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,90/1,93/1,61 m, LEEGGEWICHT: 2.465 kg, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 25,8–21,6 kWh/100 km, BANDEN: 255/55 R19 – Bridgestone Blizzak, TOPSNELHEID: 200 km/u, 0-100 KM/H: 5,7 s, VANAFPRIJS: 89.120 euro, SCORE: 3,5/5