Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zin in een stijlvolle cabrio voor de deur? Dan kan de Audi TT 8N Roadster de perfecte zomerse partner zijn. Twee jaar geleden werd al de lans gebroken voor de coupé en vandaag herhalen we het met plezier voor de cabrio.

Met de zomer voor de deur en reeds een maand zomeren achter de rug, is het moeilijk om niet warm te lopen voor cabriorijden. Met nog maar weinig leuke betaalbare zonnekloppers in de catalogi anno 2023 -gelukkig is er nog de MX-5 ND- richten we ons pijlen daarom ook maar op het verleden. Want voor een beperkt budget is er wel flink wat leuks te koop. Zoals de designklassieker Audi TT 8N Roadster.

Bauhaus

Eenieder -van pers tot bezoeker- was bij de presentatie van de TT concept car op het salon van Frankfurt 1995 behoorlijk wild, toch bekoelde achteraf die algemene liefde. Niettemin is die eerste generatie 8N met zijn typische ‘Bauhaus-stijl’ aan een remonte bezig. Waarbij hippe mensen uit de automobielwereld, ook aan de andere kant van de plas zoals Evan Klein (fotograaf voor Octane), weer graag met de 8N gezien willen worden.

Allereerst, het design van de de TT was inderdaad meteen een schot in de roos. Designers J Mays en Freeman Thomas lieten zich graag inspireren door de hierboven aangehaalde Bauhaus-stroming van de vroege 20ste eeuw. Die aandacht was er bij Audi in de jaren ’90 al even, getuige ook het Audi Avus concept uit ’91, en die was ook niet onlogisch gegeven het raceverleden van Auto Union met de Types A, B, C en -u raadt het nooit…- D in de jaren ’30. Ook die fabelachtige racers -de onvolprezen trilogie ‘Grand Prix‘ met zijn haast onnavolgbare verhaallijn kunnen we maar niet genoeg aanraden- beschikken over een dergelijke strakke, afgeronde, moderne en functionele vorm. In het interieur van de TT gaat die sfeer alleen verder, dankzij het puike werk van onder andere Hartmut Warkuss. Niet enkel een fraaie en kwaliteitsvolle binnenzijde -zoals je ze vandaag de dag niet meer kan vinden- maar ook wederom simplistisch en strak, met in de middenconsole de verborgen radio achter het TT-plaatje.

De naam TT heeft eveneens een historische link, zij het via NSU, dat al sinds 1907 deelnam aan de motorrace Isle of Man TT. In de jaren ’60 gebruikte NSU de welbekende tweelettercombo al voor de viriele vierwielers NSU 1000TT, 1200TT en TTS. Lancering van de productieversie van de Audi TT coupé gebeurde in september ’98, gevolgd door de roadster in augustus ’99. Al snel bleken er echter problemen met de stabiliteit op hoge snelheid, zoals bij het bruusk veranderen van rijstrook boven de 180km/u. Als tegenreactie hierop kwam er vanaf eind ’99 een terugroepactie en aangepaste versie waarbij een achterspoiler werd geplaatst (om de lift te verminderen) alsook ESP/ASR werd voorzien net als een aanpassing van de ophanging.

Op pad

Deze eerste generatie TT’s werd vanaf het begin aangedreven door een -uiteraard- transversaal geplaatste 1.8 viercilinder turbo van 180 of 225 pk. In het tweede geval was ‘Quattro’-aandrijving standaard. Het gaat hier echter om een simplistisch Haldex-systeem. Later werd als overtreffende trap de 3.2-liter VR6 van 250 pk eveneens een mogelijkheid. Deze laatste kon vanaf 2003 zelfs uitgerust worden met de allereerste DSG. Ja, de tijd vliegt, flitsend schakelen met dubbele koppeling is al 20 jaar mogelijk! Echt exclusief werd het met de TT Club Sport, die we in WD01 al onder de aandacht brachten.

Vanaf 2002 kwam er een nieuwe, toegeknepen instapper van de gekende 1.8 (met 150 pk). Dit werden vervolgens 163 paarden tijdens de laatste stint tussen 2005 en 2006 (terwijl de 180 pk-versie op dat moment naar 190 pk evolueerde). Het is met zo’n late 1.8 (uit 2005) van 150 pk dat we op pad trekken. Voorwaar geen straf die 150 paarden (bij 5.700 toeren), zeker niet omdat dit turboblokje ook 210 Nm levert bij amper 1.750 toeren. Tijdens het rijden toont deze viercilinder zich dan ook uitermate gewillig, meteen zit de vaart erin richting -legale- cruisesnelheid. Vlotter dan bij de atmosferische concurrenten MX-5 of MGF uit diezelfde periode, of bij modernere -astmatische- turboblokjes met minder cilinderinhoud. Dat verschil met de oude concurrenten wordt op comfortvlak verder in de verf gezet, met 270 liter aan kofferruimte (bijna het dubbel van een MX-5 NB), een exemplarische stilte aan boord en in dit geval zelfs met een elektrisch bedienbare kap met glazen achterruit…

Het is ook op zo’n momenten van cruisen dat de TT 8N op zijn best is, dit is immers geen viriele bochtenridder. Niet alleen omdat het -in tegenstelling tot de eerdergenoemde concurrenten- een voorwieltrekker is, maar ook omdat deze TT rust op het ‘A4 PQ34-platvorm’ van onder andere de Golf IV. Een degelijke maar verre van sportieve basis. Niettemin verloopt het manueel schakelen best aangenaam: soepel, met flink wat gevoel en voldoende ‘gewicht’ en weerstand. Op dit laatste vlak doet deze 8N het beter diens opvolger, de 8J waar de bediening van de pook te licht was en het aan feedback ontbrak. Bij sportief rijden geeft echter de voortrein er snel de brui aan en duikt onderstuur de kop op. Maar deze TT is dan ook een comfortabel designstatement en geen gooi-en-smijt-kar.

Betaalbaar genieten

De slotsom onder de zon is dan ook erg positief. Zo’n TT is in het saaie autolandschap van 2023 meer dan ooit een lust voor het oog. Zeker wanneer voorzien van het S-line pakket met de originele 18-inch Speedline velgen en het fraaie Dolomitgrau als koetswerkkleur. Dat het dan ook nog eens een aangename reiscompagnon is, maakt dat hij vaker de garage kan en zal verlaten dan een hardcore open sporter. De TT 8N blijft een designstatement en het is daarom ook eens te meer jammer dat Audi geen dergelijke coupé en cabrio meer zal aanbieden. Ook al is de huidige generatie TT (de 8S) visueel nog slechts een flauw afkooksel van het origineel. Zeker omdat Audi, wiens huidige naam en faam gebaseerd is op de piek in populariteit door toedoen van de illustere Quattro, net zou moeten weten hoe belangrijk het is om een bijzonder uithangbord te hebben. Eentje dat afstraalt op de rest van het gamma en de showroom wat opfleurt…

Dit exemplaar is trouwens te koop, meer info via volgende link.

 

Audi TT 8N 1.8 150 pk (2005)

MOTOR: viercilinder, benzine, CILINDERINHOUD: 1.781 cc, MAX. VERMOGEN: 150 pk (bij 5.700 tpm), MAX. KOPPEL: 210 Nm (bij 1.750 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,04/1,76/1,35 m, GEWICHT: 1.280 kg, VERSNELLINGEN: 5, handbak, AANDRIJVING: voorwielen, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,1 l/100 km (194gr CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 220 km/u, 0-100 KM/H: 8,6 s


MEER LEZEN

Nu of nooit: Audi TT 8N: de Bauhaus coupé

Facelift voor de TT RS

Test: Audi TT 2.0TFSI Quattro roadster