Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na de lancering van de 48V ‘mild hybrid’-technologie in de nu al succesvolle Puma, verdiende ook de Fiesta een motorische update. Sterker nog, de topversie van de 1,0 EcoBoost driecilinder zag z’n vermogen daardoor stijgen van 140 naar 155 dartele paardenkracht. Een kleine test lonkte dus om te zien of dit ecologische duwtje geen schaduw legt op het sportieve karakter.

155 pk, het lijkt niets om over naar huis te schrijven. Toch niet in een decennium waarin cijfers van 500 of 600 pk je haast dagelijks om de oren vliegen. Maar bedenk dan even dit: de eerste generatie Fiesta ST puurde ook ‘maar’ 150 pk uit zijn atmosferische tweeliter. In dat opzicht is de kleine driepitter met turbo van deze ‘ST Light’ helemaal niet zo onderbedeeld. Geen schreeuwerig uiterlijk dus, maar wel bakken rijplezier.

ST Light staat er, maar moet dat niet ST-Line zijn?

Dichterlijke vrijheid. We reden inderdaad de ST-Line, die een sportiever jasje meekrijgt in de vorm van een andere bumperset en dito velgen. Binnenin herken je de sportuitvoering vooral aan het afgeplatte stuurwiel, de sportzetels met rode stiksels en de obligate aluminium pedalen. Ons model was tevens geschoeid met optionele 18”-wielen. Ze maakt de look natuurlijk compleet, maar toch zouden we in dit geval voor de standaard 17”-velgen opteren. Deze zijn immers minstens even mooi en bieden net dat tikkeltje meer comfort. Bikkelhard wordt het echter nooit.

Is een Fiesta in joggingpak niet je smaak, dan opteer je het best voor de Titanium-uitvoering. Verpakt in een klassiekere outfit met een zachtere ophanging is die ideaal voor een stedelijke omgeving. Qua uitrusting ontlopen de Titanium en ST-Line mekaar weinig. Met een automatische airconditioning, licht- en regensensor, cruise control, spoorassistent, parkeersensoren achteraan en een DAB+-radio met touchscreen (inclusief Apple Carplay en Android Auto) heb je al een mooi standaardpakket.

Genoeg over de opsmuk, weten hoe die rijdt willen we!

Nog beter dan je zou verwachten. De Fiesta pakt uit met een speelse doch stabiele en uiterst voorspelbare wegligging. Hij rijdt ook veel volwassener dan z’n kleine uiterlijk doet vermoeden, zeker in onze 155 pk-uitvoering. Met een sprintje tot 100 km/h in zo’n 9 seconden ben uiteraard niet overal de snelste. Maar dankzij het lage gewicht en de 48V-ondersteuning kan je de hernemingen behoorlijk vlot noemen.

Omdat het elektrische duwtje voornamelijk in de lagere toeren gebeurt, kan je bovendien schakellui rijden. Dat vroeg even wat gewenning, aangezien je gevoelsmatig één of zelfs twee verzetten zou terugschakelen in dit soort wagentjes. Het vermoeden stijgt dat dus ook de 125 pk-versie bovengemiddeld goed zal presteren op de snelweg. Grotere afstanden afleggen bleek dan ook geen enkel ogenblik een probleem.

Verbruikt zo’n milde hybride dan echt minder? 

De ideale stadswagen is natuurlijk elektrisch, maar die technologie is momenteel nog te duur voor dit deel van de markt. De 48V-technologie moet je dus eerder zien als ‘alle beetjes helpen’. De ondersteuning gebeurt voornamelijk in de lagere toeren. En vermits de EcoBoost-motor bij lage belasting sowieso maar op twee cilinder draait dankzij cilinderuitschakeling, daalt het verbruik opnieuw.

Zo klokten we met de vingers in de neus zo’n 5 liter per 100 kilometer. Op autosnelwegen tikte de verbruiksmeter nog geen 6 liter aan. Benzine, want Ford schrapte de dieselmotor al voor de facelift uit het Fiesta-gamma. Ergo: de sterk gedaalde dieselverkoop in dit segment betekent meteen ook het einde van de compacte kilometervreters.

En al die bovenstaande lof is nog betaalbaar ook, zelfs voor jonge bestuurders?

Wel: ondertussen kost de ‘goedkoopste’ Fiesta 19.395 EUR. Niet zo heel lang geleden (een generatie om precies te zijn) had je daar nog bijna een 1.6 ST voor… Toch zouden we die turboloze 1,1 benzine met 75 pk, inclusief een verouderde manuele 5-bak, links laten liggen en minstens voor de modernere 1,0 EcoBoost-motor met 6 versnellingen en 100 pk gaan.

De 48V-ondersteuning voorziet Ford enkel in de 125 pk en 155 pk-versies. Catalogusprijzen voor deze sweet spots beginnen dan bij 21.625 EUR respectievelijk 24 225 EUR. Met die laatste heb je meteen een driedeurs met ST-Line te pakken, die 500 EUR goedkoper is dan de vijfdeurs. Extra comfort koop je met de nieuwe gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, al is die enkel verkrijgbaar met de milde hybride van 125 pk. Nieuw sinds de facelift is tot slot de ST-Line Vignale die sportiviteit met luxe combineert maar daardoor ook een goede duit meer kost.

FORD Fiesta 1.0 EcoBoost mHEV 155 pk ST-Line X 3-deurs

MOTOR: 1.0 drie-in-lijn turbobenzine CILINDERINHOUD 999 cc MAX. VERMOGEN 155pk bij 6000 tpm MAX. KOPPEL 240 Nm bij 2500 tpm AFMETINGEN L/B/H 4,04 / 1,94 / 1,48 LEEGGEWICHT 1139 kg VERSNELLING 6-traps, manueel AANDRIJVING voorwielaandrijving OPHANGING McPherson / multi-link BANDEN 205/40 R18 (rondom) OPGEGEVEN VERBRUIK 5,1 l/100 km (116g CO2) TOPSNELHEID 219 km/h 0-100 KM/H 8,9 s VANAFPRIJS 25 625 EUR SCORE 4/5

MEER LEZEN:

Rijtest: Ford Fiesta ST 1.5 Performance Pack (2018)

Eerste test: Ford Puma ST 1.5 EcoBoost

Officieel: Volkswagen Polo GTI (2022)