It’s a long way to the top. En dat beseffen ze bij Mazda maar al te goed. De nieuwe 3 Hatchback en Sedan moeten dan ook een forse stap vooruit zetten. Of de Japanners in hun opzet geslaagd zijn?
Het lijstje met nagenoeg onafhankelijke autoconstructeurs valt intussen op één hand te tellen. Dat Mazda daar eentje van is, verkondigen ze terecht met fierheid. Want sinds het merk onder het juk van het Ford-conglomeraat uit is, floreert het als nooit tevoren. Niet evident gezien het compacte gamma en de relatief kleine budgetten. Maar tegelijk heeft die onafhankelijkheid ook zo zijn voordelen. Daardoor kan en mag Mazda zich immers ‘anders’ profileren. En dat blijkt meer dan ooit uit de nieuwe (Mazda) 3.
De neofiet zet in op design, rijgedrag en last but not least techniek. Vooral via de revolutionaire Skyactiv-X benzinemotor die als eerste serieproduct ter wereld gebruik maakt van compressieontsteking. Hij zou met andere woorden het beste van een benzine- en dieselmotor moeten combineren. ‘Zou’ zeggen we wel, want voorlopig is de Skyactiv-X-motor nog niet beschikbaar. De introductie volgt in augustus van dit jaar, waardoor het gamma momenteel uit slechts één diesel- en één benzinemotor bestaat.
Die turbodiesel is zo’n 116 pk en 270 Nm sterk, de benzine puurt 122 pk en 213 Nm uit zijn atmosferische 2.0-liter viercilinder. Relatief weinig in vergelijking met dezelfde motor in de opgefriste MX-5. Maar Mazda wil dan ook bewust een gat laten met de Skyactiv-X die vermoedelijk om en bij de 180 pk krijgt.
Niettemin hebben de Japanners een hoop technologie geïnstalleerd die het verbruik moet drukken. Denk aan cilinderuitschakeling op de benzine, maar ook aan remenergierecuperatie in samenwerking met een 24V mild-hybridsysteem en een brake by wire-remsysteem.
Hulpsystemen die mogelijk de wenkbrauwen doen fronsen, omdat ze vaak niet garant staan voor een intuïtief rijgedrag. Maar niets minder is waar. De Japanners zijn er in geslaagd om alle parafernalia naar de achtergrond te verdringen. Ze zijn er weliswaar en doen hun werk, maar trekken nooit de aandacht naar zich toe. Het meest opvallend zijn misschien nog de remmen die – tegen alle verwachting in – erg progressief hun ding doen en allesbehalve overgeassisteerd zijn. Puik werk, Mazda.
Standaard head-up display
Het designteam onder de leiding van onze landgenoot Jo Stenuit verdient zeker zoveel lof. Want hoewel de meningen over het exterieur van de hatchback wat verdeeld zijn, zijn ze voor het interieur unaniem. De werkplek is er namelijk op alle vlakken op vooruit gegaan, om voortaan zonder blozen naast dat van vele (premium)concurrenten plaats te nemen.
En dat geldt zelfs voor de ‘instappers’, die standaard met een flink head-up kleurenscherm, DAB-radio, dodehoekdetectie, LED-koplampen en Apple Carplay en Android Auto komen. In feite heeft nieuwe 3 dus geen echte instappers, maar tegelijkertijd zijn de meest riant uitgeruste modellen ook niet gigantisch veel duurder.
“Op vloeiend tarmac laat de nieuwe Mazda 3 zich bijzonder gezwind door de bochten jagen. Enkel op ruw en oneffen terrein durft de achterophanging (met torsieas) zich al eens van zijn minder gesofisticeerde kant te tonen.“
Naast al die snufjes biedt elke nieuwe Mazda 3 volgens zijn makers een hoge dosis rijplezier. Daarom komt iedere 3 standaard met een resem snufjes waaronder G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) dat, zoals de naam al doet vermoeden, een evolutie is van het ‘oude’ GVC-systeem.
In de praktijk komt het erop neer dat GVC Plus bij het insturen (naast de gekende mini-knip in het koppel) de buitenste wielen lichtjes afremt om de wagen te stabiliseren zodat hij makkelijker terugkeert naar een rechte lijn. In de praktijk zal je daar evenwel geen nadelen van ondervinden. Enkel de voordelen.
Bewuste keuze
Op vlakke tarmac laat de nieuwe Mazda 3 zich bijzonder gezwind door de bochten jagen. Bijgestaan door een uitstekende pedaal- en zitpositie (zeker in combinatie met de diepe, manuele stoelen) en een bijzonder fijne handgeschakelde zesbak, maakt ook de nieuwe 3 zijn reputatie van rijdersauto waar.
Enkel op ruw en oneffen terrein durft de achterophanging (met torsieas) zich al eens van zijn minder gesofisticeerde kant tonen. Jammer, aangezien de rest van de 3 net zo fijngeslepen en geraffineerd aanvoelt. Volgens Mazda was het een bewuste keuze met het oog op een snediger instuurgedrag. Al hebben wij zo’n vermoeden dat het gewicht en de prijs van de torsieas er voor iets tussen zit.
Blijft alleen de vraag welke van de motoren onze voorkeur geniet? Beide krachtbronnen springen er, behalve het feit dat ze erg stil hun ding doen, niet meteen uit in positieve of negatieve zin. De benzine vergt een aanmoedigende voet (en hand) vanwege zijn atmosferisch karakter en relatief lange verzetten, maar doet zijn werk voor de rest prima.
De diesel profiteert enerzijds duidelijk van zijn extra koppel onderin, maar heeft anderzijds ook een klein turbogat en een vrij nauw plafond van koppel en vermogen. Wie best wat pit gewoon is, zal er met andere woorden goed aan doen om nog even te wachten met bestellen.
Conclusie
Het antwoord op de vraag of Mazda nu de bakens verzet met deze nieuwe 3 is tweeledig. Enerzijds zijn de hatchback (en de identiek geprijsde sedan) er op heel wat vlakken op vooruit gegaan met een verbeterde afwerking, nieuwe snufjes en veiligheidssystemen evenals een coherentere kwaliteitsbeleving.
Anderzijds mist het motorenpalet momenteel nog een blok dat het puike chassis en de dito rijbeleving complementeert. De geteste benzine en diesel doen weliswaar wel hun werk naar behoren, maar missen toch wat pit. Een euvel waar Mazda deze zomer vermoedelijk paal en perk aan stelt met de komst van de Skyactiv-X.
MAZDA 3 Hatchback 2.0 Skyactiv-G (2019)
MOTOR: vier-in-lijn benzine, atmosferisch CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 122 pk bij 6.000 tpm, MAX. KOPPEL: 213 Nm bij 4.000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,66/1,79/1,44m, GEWICHT: 1.274 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel , AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,2 l/100 km (139 g CO2/km), BANDEN: 205/60 R16, Yokohama BlueEarth GT (standaard), TOPSNELHEID: 197 km/u, 0-100 KM/H: 10,4 s, VANAFPRIJS: 23.990 euro, SCORE: 3,5/5