Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een van de blikvangers van het salon van Los Angeles staat bij Mazda in de vorm van de nieuwe Mazda 3. Deze innoveert met een bijzondere benzinemotor die gebruik maakt van zelfontbrandingstechniek.

Een van de sterkhouders van het Mazda-gamma is en blijft de Mazda3 die ook in de vierde generatie beschikbaar zal zijn als hatchback en sedan. Het design sluit niet toevallig nauw aan bij dat van de KAI-concept, die er nooit een geheim van gemaakt heeft dat het de volgende ‘Drie’ zou aankondigen.

Cleane lijnen

Wat opvalt is hoe strak en sober het nieuw model is. Geen lijntjes teveel, geen valse grilles of andere nutteloze designelementen maar strakke en pure lijnen. Opvallend is ook dat de sedan het design nog net iets beter draagt dan de hatchback die achteraan misschien wat zwaar oogt. Al zullen we ons finale oordeel pas vellen eenmaal we hem in het metaal kunnen zien op het aanstaande Salon van Brussel waar deze Mazda3 zijn Europese Première beleeft.

2019_mazda3_skyactiv_x_17

Niet alleen het exterieur is clean, sober en strak, maar ook het interieur dat het less is more-principe doortrekt van het faceliftmodel van de Mazda6. Verder werd er gewerkt op het verder reduceren van allerhande NVH-waarden en is er veel aandacht gegaan naar het comfort en het gebruiksgemak. Onder andere via verbeterde ergonomie en allerlei verstelmogelijkheden.

2019_mazda3_skyactiv_x_04

Veiligheidssystemen

Op het vlak van actieve en passieve veiligheidssystemen introduceert Mazda nu een nieuwe knieairbag voor de bestuurder, een Driver Monitoring-systeem om de toestand van de bestuurder te analyseren terwijl hij aan het rijden is, Front Cross Traffic Alert en een optioneel Cruising & Traffic Support met radargestuurde cruisecontrol en lane keeping assist.

2019_mazda3_skyactiv_x_11

Benzine met dieseltechnologie

De meest belangrijke nieuwigheid ligt echter onder de kap in de vorm van de Skyactiv X-motorisatie. In sé gaat het om een atmosferische benzinemotor die, net zoals een diesel, en onder bepaalde omstandigheden, gebruik maakt van zelfontbranding door compressie. Een revolutionaire technologie die in theorie, maar naar verluidt ook praktijk, flinke winsten oplevert op het vlak van zowel prestaties als uitstoot en verbruik. We zijn dan ook maar al te benieuwd om deze aan de tand te voelen.

2019_mazda3_skyactiv_x_12

De rest van het motorenpalet omvat verder nog een 2.0 Skyactiv-G benzine en een 1.8 Skyactiv-D diesel. Al is het voorlopig wachten op de rest van de cijfertjes en specificaties. Wel geeft Mazda al mee dat er keuze is een handgeschakelde zesbak en een zestrapsautomaat. Voor bepaalde markten is er voor het eerst ook een versie met vierwielaandrijving beschikbaar. Al is het nog niet zeker of deze ook naar België komt.