Een jaar na zijn onthulling als concept car op het Salon van Genève is er nu de productieversie van de McLaren Senna GTR. De snelste McLaren circuitracer ooit.
Ok, met uitzondering van de Formule 1-bolides natuurlijk. Maar dat maakt deze Senna GTR er niet minder spectaculair om. De ‘standaard’ Senna is al evenmin een katje om zonder handschoenen aan te pakken. Maar ontdaan van alle homologatieaspecten voor de straat, ligt er uiteraard nog een pak extra prestatiepotentieel op tafel.
Standaard uitlaattraject
In vergelijking met het concept van afgelopen jaar zijn er nog een pak wijzigingen doorgevoerd. Een van de opvallendste is dat de zijwaartse uitlaten vervangen zijn door de meer traditionele setup van de standaard Senna. Volgens McLaren een zuiver pragmatische beslissing op aanraden van de ingenieurs. Door voor de opwaartse uitlaten te kiezen bleef het uitlaattraject immers het kortst. En dus ook het lichtst. De achterste diffuser werd ook iets kleiner, terwijl ook de rest van de aerodynamische elementen verder zijn bijgeslepen.
Omdat de Senna GTR geen rekening hoeft te houden met gebruik voor de straat, en alle beperkingen die dat met zich meebrengt, heeft McLaren de focus op de aerodynamica nog fel kunnen vergroten. Daardoor produceert de GTR geen 800 kg downforce bij 250 km/h, maar reeds 800 kg downforce bij 212 km/h, terwijl de maximum downforce nu boven de 1.000 kg ligt. Meer dus dan wat GT3-bolides produceren.
Bredere monocoque
Toch is de Senna GTR meer dan een standaard Senna met extra aerodynamische goodies. Zo is de carbon monocoque breder geworden, en groeide ook de voorste en achterste spoorbreedte met respectievelijk 77 mm en 68 mm. De ophanging is dan weer puur GT3-spec. Maar omdat de Senna GTR geen rekening hoeft te houden met regulaties, groeide de velgmaat van 18- naar 19-duims, omhuld met Pirelli-slicks maatje 285/650 voor en 325/705 achter. Daardoor konden ook grotere en 390 mm grote remmen gemonteerd worden die meer bijtkracht leveren dan op de GT3-bolides het geval is.
Motorisch maakt de GTR gebruik van dezelfde M840TR 4.0-liter twin turbo V8 die achterin de straat-Senna ligt. Maar dankzij het verwijderen van de tweede katalysator stijgt het vermogen met 25 paarden tot een totaal van 825 stuks en 800 Nm koppel. En dat bij een gequote (droog)gewicht van 1.188 kg. Onder meer dankzij de introductie van extra lichtgewichtoplossingen, waaronder lexaanruitjes.
Toegankelijk
Niettegenstaande hebben de Britten er wel voor gezorgd dat de Senna GTR min of meer toegankelijk is gebleven. Niet alle van de 75 reeds besproken exemplaren gaan nu eenmaal naar mannen/vrouwen met bovengemiddeld veel stuurtalent. ABS en ESP zijn behouden. Net als verschillende rijmodi Wet, Track en Race. Daardoor zou tot 95% van de kopers het maximum prestatiepotentieel moeten kunnen benaderen. De eerste leveringen van het 1,1 miljoen pond (plus lokale taksen) dure circuitspeeltje zijn voorzien voor september van dit jaar.