Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na alle commotie rond de geblazen viercilinders van de 718 Cayman en 718 Boxster grijpt Porsche terug naar de vertrouwde atmosferische flat-six voor diens GT4- en Spyder-afgeleide.

Daarmee is de kogel ook door de kerk. Want ondanks alle geruchten dat Porsche de nieuwe GT4 en Spyder zou afzwaaien met een echte atmosferische GT(3)-motor, is het in de praktijk een mix van oud en nieuw geworden. Met een cilinderinhoud van 4.0-liter meet de zescilinder nochtans even groot als de GT3-motor, maar is het blok ook nu weer gebaseerd op dat van een standaard productiemodel, beter dan de extra hoogtoerige motorsportunit.

2019_porsche_718_cayman_gt4_01

Het excuus is de hoge kostprijs van de de GT-motor die zelfs nog voor de aanpassingen naar een middenmotorlay-out te duur zou zijn voor de Cayman en Spyder. De nieuwe is daarom gebaseerd op het geturbochargede blok van de nieuwste generatie 911 (992), maar ontdaan van zijn turbo’s en uitgeboord van 3,8 naar 4,0-liter. En aangevuld met technische features zoals een droge smering, nieuwe cilinderkoppen, in- en uitlaat, etc. De handgeschakelde 6-bak werd dan weer rechtstreeks overgenomen (inclusief de erg lange verzetten) – al overweegt Porsche later nog een versie of variant (GT4 RS?) met PDK.

2019_porsche_718_cayman_gt4_03

 

2019_porsche_718_cayman_gt4_042019_porsche_718_spyder_022019_porsche_718_spyder_03

Met 420 pk (bij 7.600 tpm) en 420 Nm (tussen 5.000 en 6.800 tpm) is de nieuwe motor 45 pk krachtiger dan voorheen met vooral meer koppel onderin dankzij de extra cilinderinhoud, terwijl het koetswerk ook efficiënter is geworden met tot 50% meer downforce bij een gelijkaardige luchtweerstand. Daarvan zou tot 30% afkomstig zijn van de nieuwe diffuser, die daarmee wel zijn kenmerkende centrale dubbele uitlaat verliest.

2019_porsche_718_spyder_04

Niettegenstaande de neofiet ook 80 kg zwaarder is geworden (1.420 kg) vanwege verplichte extraatjes zoals benzinepartikelfilters (die vermoedelijk ook het geluid lichtjes bederven zullen), een grotere startmotor en batterij. Al kan je daar eventueel nog een mouw aan passen door opties te selecteren zoals carbon keramische remmen en lichtgewicht carbon kuipstoelen. Opvallend is trouwens dat de Spyder een identiek gewicht op de weegschaal zet en ook dezelfde sprinttijden laat noteren (0 tot 100 km/h in 4,2 s). Enkel zijn topsnelheid ligt met 301 km/h 3 km/h lager dan bij zijn gesloten broertje het geval is.

2019_porsche_718_spyder_01

Prijzen voor de nieuwe 718 Cayman GT4 en 718 Spyder starten in België vanaf 99.075 euro voor de GT4-coupé en 96.171 euro voor de Spyder. Porsche maakt zich overigens sterk dat de nieuwe modellen een stuk beter verkrijgbaar zullen zijn dan voorheen het geval was.