Na de 8 Reeks Coupé en Cabrio volgt nu ook de 8 Reeks Gran Coupé. Een gespierde vierdeurscoupé die moet trachten klanten af te snoepen van de Porsche Panamera en Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé.
Klinkt als een déjà vu met de oude 6 Reeks en dat is het natuurlijk ook. Maar net zoals bij de coupé– en cabriovariant mikt deze 8 Reeks Gran Coupé (GC) een segment (en prijsklasse) hoger dan voorheen het geval was. De nieuwe Gran Coupé krijgt daarom een 201 mm langere wielbasis dan de tweedeurs en is in het totaal zelfs 231 mm langer. Ook voor de GC maakt BMW gebruik van een gelijke gewichtsverdeling voor-achter en een lichtgewichtsconstructie met een mengeling van aluminium, magnesium en met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP).
Het komt vooral de stijfheid van koetswerk ten goede. Net zoals het zwaartepunt en de gewichtsverdeling, want licht is deze uit de kluiten gewassen vierdeurscoupé uiteraard allerminst. Luxueus is ‘ie daarentegen wel. De standaarduitrusting is dan ook uitgebreid met vier individuele sportstoelen en volledig lederen bekleding voor het instrumentenpaneel en de portierpanelen. De middelste zitplaats achterin is er enkel als noodzitje.
Andere standaardsnufjes zijn de adaptieve M-ophanging, M Sport-differentieel, actieve vierwielsturing, adaptieve LED-koplampen en een rijtje passieve en actieve veiligheidssystemen om lichtjes duizelig van te worden. We zullen ze jullie dan ook besparen. Al kan je je natuurlijk ook nog een flink laten gaan op de uitgebreide optielijst die als vanouds lang en aantrekkelijk, maar uiteraard ook prijzig oogt. Dat spreekt voor zich.
Tot en met de komst van de echte M-versie is de 8 Reeks Gran Coupé beschikbaar met een drietal motorisatie waaronder een 340 pk sterke geblazen 3.0-liter zes-in-lijn benzine (840i – al dan niet met xDrive-vierwielaandrijving), een 530 pk sterke geblazen V8 benzine (M850i xDrive) en tot slot een 320 pk sterke geblazen 3.0-liter zes-in-lijn diesel (840d xDrive).