Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met zijn puur elektrische aandrijving slaat de Taycan een nieuwe weg in voor het sportwagen/SUV-merk (schrappen wat niet past) uit Zuffenhausen. Het interieur maakt dan weer gebruik van een mix van oud en nieuw. Althans dat krijgen we te zien op de eerste officiële beelden.

Moeten er nog aanraakschermen zijn? Als het aan Porsche ligt duidelijk wel. En dus heeft het maar liefst vijf beeldschermen (waarvan één optioneel) geïntegreerd in het interieur van de Taycan. Een daarvan bevindt zich voor de bestuurder terwijl de middenconsole een horizontaal en verticaal aanraakscherm krijgt. Tot slot krijgen ook de achterste passagiers hun eigen aanraakscherm voor de bediening van de klimaatcontrole. Het vijfde, en dus optionele, beeldscherm is voorzien voor de voorste passagier. Een beetje à la Ferrari dus. Maar dan uitgebreider op het eerste zicht.

2019_porsche_taycan_interior_05

2019_porsche_taycan_interior_072019_porsche_taycan_interior_02

In tegenstelling tot een generatie geleden lijkt Porsche nu af te zien van al te veel knoppen ronde de bestuurder en passagier. De Taycan is dan ook zoveel mogelijk ontdaan van fysieke knoppen. Zelfs de traditionele knoppen voor de klimaatcontrole zijn verdwenen en ingeruild voor sleepsysteem op het scherm à la Tesla. Wil je de functies of blaasrichting van de airco dus wijzigingen, dan zal je je moeten tot een van de aanraakschermen of gebruik maken van de spraakbediening die nu zal reageren op het commando ‘Hey Porsche’. Origineel…

2019_porsche_taycan_interior_01

2019_porsche_taycan_interior_042019_porsche_taycan_interior_06

De enkele individuele knoppen die er toch zijn bevinden zich rond de klokkenwinkel voor de bestuurder, en zijn voorbehouden voor primaire functies zoals de lichten, de stabiliteitscontrole en de adaptieve ophanging. De automaathendel staat overigens ook op het dashboard à la 918 Spyder. En dat in een zoektocht naar vereenvoudiging. Al zal de praktijk moeten uitwijzen of het effectief ook allemaal even intuïtief werkt als Porsche ons wil laten geloven.

2019_porsche_taycan_interior_08

Tot slot geeft Porsche nog mee dat klanten zullen kunnen kiezen uit een traditionele lederen interieur of eentje dat gebruik maakt van ‘Race-Tex’. Een nieuw microvezelmateriaal dat deels bestaat uit gerecycleerde polyestervezels. Bij de productie komt 80 procent minder CO2 vrij dan bij traditionele materialen. De vloerbekleding bestaat telkens uit de gerecycleerde vezel Econyl dat is gemaakt van onder meer gerecycleerde visnetten. De lancering van de Taycan is voorzien voor begin volgende maand.