Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘E’ for electric.

We spoelen terug naar het Salon van Frankfurt 2017 wanneer Honda schijnbaar uit het niets met de Urban EV Concept komt. Een extreem visueel appetijtelijk driedeurs stadswagentje die de retrodetails niets schuwt, zonder daarom de indruk te geven altmödisch te willen zijn. Dat Honda er meteen aan toevoegt dat het in 2019 met een productieversie komt, maakt er de hype alleen maar groter op.

2020_honda_e_electric_01

Effectief twee jaar later is het zover en is de intussen tot ‘E’ gedoopte citadine gereed voor productie. Zoals dat wel vaker gaat is het productiemodel lang niet gelijk aan de concept. Niet in het minst omdat de showroomversie twee extra deuren telt. Daarmee is een deel van de ‘funk’ van de concept verloren gegaan, maar al bij al blijft de E visueel bijzonder prettig om zien.

‘Ok Honda’

Gebleven zijn immers features zoals het ‘Side Camera Mirror System’ of het nogal aparte en volledig digitale klokkenwinkel over de breedte van het ganse dashboard. Benieuwd wat dat in de praktijk geeft. Tevens introduceert de E Honda’s Personal Assistant. Een interactieve en zelflerende Personal Assistant die je zal kunnen oproepen door simpelweg ‘Ok Honda’ te zeggen.

2020_honda_e_electric_04

Onder de kap krijg je de keuze uit een 136 pk, dan wel 154 pk, sterke elektromotor met telkens 315 Nm koppel. Goed voor een sprint naar de honderd in ongeveer 8 s en een rijbereik van 220 km. ‘Ruim voldoende voor dagelijks stadsgebruik’, aldus Honda. Via een snellader zal je de 35,5 kWh grote lithium-ionbatterij tot slot in nauwelijks 30 minuten kunnen tot 80% capaciteit kunnen bijladen.

2020_honda_e_electric_03

Met reeds meer dan 9.000 voorbestellingen lijkt de elektrische Honda nu al een klein succes. Zeker als je weet dat de E minstens 35.000 euro zal kosten. Of je ze snel bij ons zult zien is echter een andere vraag. Volgens Honda is de Belgische markt immers geen prioriteit, waar landen zoals Noorwegen of Nederland dat wel zijn. Daardoor zal het vermoedelijk nog een tijdje duren vooraleer je de E bij ons zult zien. En dat is, wat ons betreft, best jammer.