Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is alweer dik 40 jaar geleden dat Honda de wereld verbaasde met de ingenieuze Motocompo, een piepkleine opvouwbare scooter. Dat basisidee is nu terug, als compacte elektrische scooter om opnieuw handig in de kofferbak te passen.

Ter herinnering, de Honda Motocompo is een opvouwbare scooter die tussen 1981 en 1983 werd verkocht. Zij het alleen in Japan en louter als optie bij een Honda City (bij ons Jazz genaamd) en Honda Today. Om in de kofferbak te passen diende de Motocompo in een rechthoek te kunnen worden opgevouwen. Dat was mogelijk met dank aan een inklapbaar stuur en zadel alsook de slimme constructie van het frame. Vandaag de dag zijn het, zeker in Europa, relatief unieke vondsten die gauw 2.000 euro dienen op te brengen. Naast de courante “Caribbean Red” variant, waren er ook nog de kleurenopties “Shetland White” en “Daisy Yellow”.

Maar er is sinds kort een alternatief op deze tweetakt (die echter wel 40km/u kon halen (!)), de elektrische Motocompacto. Wederom met een minimalistisch design (en wit canvas waarop eigenaren vervolgens los kunnen gaan), dat nostalgisch knipoogt naar de eighties voorouder. Nog steeds is deze scooter makkelijk – door middel van het inklapbaar stuur, zadel en achterwiel- als koffer (van 18kg bij dimensies 75 x 55 x 10cm) op te vouwen en dus mee te nemen in de wagen. Een rijbereik van 19 kilometer (de laadtijd bedraagt 3,5u) is vervolgens meer dan voldoende voor de last mile in een stedelijke omgeving, net als de topsnelheid van 25 km/u. De prijs in de VS bedroeg bij de lancering eind vorig jaar net geen 1.000 dollar. Waarmee het een origineel alternatief wordt -zeker voor de auto-/klassiekerliefhebber- voor concurrenten als Airwheel. In de loop van 2024 zouden we ook in Europa de mogelijkheid dienen te krijgen deze Motocompacto aan te schaffen.