Of je het nu wil of niet, 2020 wordt een belangrijk jaar voor de opmars van de EV. We gingen daarom een kijkje nemen welke nu de belangrijkste en/of meest interessante zijn die dit jaar gecommercialiseerd worden.
BMW iX3
Nu er spijtig genoeg geen vervolg meer komt op het i3-verhaal, richt BMW zijn aandacht op elektrificatie van de X3. Of de iX3 veel van de dynamische eigenschappen van de gewone X3 gaat erven valt af te wachten, maar met het laag zwaartepunt van het battery pack, kan de iX3 misschien wel voor een verrassing zorgen.
De BMW iX3 heeft met zijn accucapaciteit van 74 kWh een actieradius van 440 km. Die batterij kan je in 30 min tot 80% opladen via een snellader. Onder de motorkap vind je 286 pk sterke motor, wat goed is om in 5 seconden van 0-100 km/h te gaan.
DS 3 E-Tense Crossback
De DS 3 Crossback E-Tense is het eerste elektrische compacte SUV model binnen de PSA Groep. DS wil met deze wagen elektrische mobiliteit koppelen aan een sfeer van luxe en Franse klasse. Als je de wagen in brake-modus zet, remt deze af door enkel het gaspedaal te lossen, wat te vergelijken is met het onepedal rijden.
Een 136 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Hiermee accelereert de DS 3 E-Tense in 8,7 seconden naar 100 km/u. De 50 kWh sterke batterij zorgt ervoor dat je tot een afstand van 320 km kan afleggen.
Ford Mustang Mach-e
Misschien wel de grootste verrassing uit het lijstje. Niet het feit dat Ford een EV voorstelt, wel dat het hier om een SUV met Mustang-badge gaat. De Mustang-naam op een SUV plakken is op zijn zachtst gezegd een gewaagde keuze, en zal zeker niet door iedereen op applaus onthaald worden. Maar er wordt tenminste over gesproken, zullen ze het blauwe ovaal gedacht hebben. Bij de Mach-e heb je de keuze tussen een batterij met een capaciteit van 75,7 kWh of een van 98,8 kWh. Deze brengt je respectievelijk 450 of 600 km ver. De SUV heeft een maximumsnelheid van 180 km/u en haalt de 100 km/h onder de 8 seconden.
Of Ford met de Tesla Model X wil concurreren weten we niet, wel dat ze voor het interieur inspiratie hebben gehaald bij de collega’s uit California. Zo doet het dashboard met bijhorend verticaal aanraakscherm wel heel erg hard denken aan dat van Tesla’s SUV.
Honda e
Na het conceptmodel van de Honda e komt de wagen dit jaar effectief op de markt. Met zijn batterijcapaciteit van 35,5 kWh en actieradius van 220 km richt deze Honda zich op het stads-, en woon-werk verkeer. Voor langere afstanden geven de Japanners de voorkeur aan waterstofwagens. Zij zijn ervan overtuigd dat de wagen op batterijen het best tot zijn recht komt in de stad.
De Honda e heeft twee motorversies in de aanbieding, de 136 pk en 154 pk motor. Ook de Honda E laat zich rijden via de one-pedalmethode waarbij je remt door het rechterpedaal los te laten.
Lotus Evija
‘s Werelds meest krachtige productie-auto ooit? Dat wordt deze Lotus Evija. Groot-Brittanië’s eerste (en voorlopig enige) puur elektrische hypercar is met zijn rijklaar gewicht van 1.680 kg naar Lotus-normen aan de zware kant, maar is tegelijk wel de lichtste in zijn soort en compenseert dat ruimschoots met een vermogen van maar liefst 2.000 pk.
Al die elektrische peekaa’s worden netjes verdeeld over de vier wielen via vier in de wielen geïntegreerde elektromotoren waarmee de Evija fenomenale prestaties koppelt aan een uiterst efficiënte aandrijflijn. Deze werd samen met de Formule E-leveranciers van Williams Engineering ontworpen en moet de meest geavanceerde in zijn soort worden. Los van de elektrificatie is de Evija ook het nieuwe visitekaartje van nieuwe eigenaar Geely dat grootse plannen heeft met wijlen Colin Chapman’s geesteskind.
Mazda MX-30
In de herfst van 2020 komt deze full-electric Mazda uit. Met een accucapaciteit van 35,5 kWh en een actieradius van 200 km (WLTP) is de MX-30 vooral bedoeld als tweede wagen. Onder de motorkap vinden we een elektromotor met 143 paarden die zijn vermogen naar de vooras stuurt.
De naamkeuze van MX-30 is niet toevallig, het is een knipoog naar de MX-5, dewelke staat voor puur rijplezier. Beide modellen zijn volgens Mazda gemaakt om af te wijken van bepaalde tradities in de autowereld. Ze maken hun MX-30 nog milieuvriendelijker door het interieur deels te vervaardigen uit kurk en petflessen. Mazda houdt de optie ook nog open om de MX-30 later nog te voorzien van een range-extender. Hiervoor willen ze de wankelmotor opnieuw introduceren. Voor onze test met het MX-30-prototype verwijzen we je graag naar volgende link.
Mini Cooper SE
Mini komt vanaf dit jaar met zijn eerste elektrische wagen. De Mini is met zijn 32,5 kWh sterke batterij en rijbereik van 230 km een duidelijke stadswagen. De Mini Cooper Electric ziet er uiterlijk hetzelfde uit als een gewone mini, echter is de frontgrill natuurlijk gesloten bij deze EV, dit vermindert de weerstand.
De Mini Cooper staat bekend om zijn dynamisch rijgedrag dankzij korte wielbasis en laag zwaartepunt. De elektrische versie gaat verder in deze trend. Mini heeft gekozen voor een lage batterijplaatsing, daardoor heeft de elektrische Mini een zwaartepunt dat 3 cm lager ligt dan dat van een gewone Mini Cooper.
Polestar 2
Het tot elektrisch verworden sportieve nevenmerk van Volvo heeft met de Polestar 2 zijn tweede wagen uitgebracht. Polestar wil hiermee de concurrentie aangaan met de Tesla Model 3. Deze wagen is met zijn batterij van 78 kWh en 500 km actieradius bedoelt voor langere afstanden. De Polestar 2 is ontworpen met het oog op een actief gezinsleven. De wagen heeft een handige koffer, kan worden uitgerust met een dakdrager en zelfs met een trekhaak. De 2 moet volgens het merk net zo functioneel zijn als klassieke auto’s met een verbrandingsmotor.
Met zijn 408 pk en een topsnelheid van 250 km/u kan je met andere woorden sportieve kilometers afleggen. Zo gaat hij ook in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De Polestar 2 is, net zoals de 1 (rijtest), enkel online te bestellen. De eerste leveringen zijn voorzien het tweede kwartaal van dit jaar.
Porsche Taycan
Porsche’s langverwachte antwoord op de Tesla Model S luistert naar de naam Taycan en is intussen verkrijgbaar in drie vermogensvarianten. De snelste krijgt de ietwat dubieuze naam Taycan Turbo S en schiet je desgewenst in slechts 2,8 seconden naar de 100 km/h. De batterij heeft een capaciteit van 79,2 kWh, daardoor heeft de Porsche Taycan een bereik van 412 km.
Behalve het topmodel Taycan Turbo S is de Taycan ook nog beschikaar als Taycan Turbo en Taycan 4S. Die laatste is iets minder performant maar nog steeds bijzonder snel en komt met dezelfde innovaties van de topversies.
Volkswagen ID.3
Volkswagen is er 100% van overtuigd dat de ID.3 de toekomst van hun merk gaat bepalen. Dit wordt de belangrijkste auto voor Volkswagen sinds de Golf. De ID.3 komt in drie versies. Je kan kiezen tussen een accucapaciteit van 48, 62 of 82 kWh, waarmee je respectievelijk 275, 345 of 450 km ver raakt.
Ook is er verschil tussen de aantal pk’s, namelijk 136, 204 of 272 pk. Met de zwaarste motorversie bereik je de 100 km/u al in 5,5 seconden. Daardoor is de ID.3 meteen ook sneller dan de huidige generatie Golf GTi.
Volvo XC40 Recharge P8 AWD
De kleinste SUV van Volvo komt vanaf september dit jaar ook als EV op de markt. Volvo heeft in de XC40 twee elektromotoren verwerkt voor een slimme vierwielaandrijving. De accucapaciteit bedraagt 78 kWh, dit maakt dat deze kleine SUV een rijbereik van 400 km heeft. Het merk mikt hiermee vooral op een wagen die past binnen het alledaags productiegamma.
De elektromotoren hebben in de zwaarste versie een gecombineerd vermogen van 408 pk. Voor wie tussen de lijntjes leest zullen deze cijfers een belletje doen rinkelen. De XC40 deelt zijn techniek (en chassis) immers rechtstreeks met de Polestar 2, wat ruikt naar interne concurrentie. Maar de Zweden/Chinezen verdedigen die tactiek met het argument dat de Volvo inzet op comfort waar dat bij de Polestar sportiviteit is.
MEER LEZEN