Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Minder prestaties, meer rijbereik. Zo vat je de nieuwe instapper Taycan 4S het best samen.

Nu ja. Zowel op het vlak van prestaties als rijbereik moet de nieuwe 4S nauwelijks onderdoen voor zijn meer krachtige broertjes Taycan Turbo en Taycan Turbo S. Met 530 pk, of 571 voor wie de Performance-batterij Plus aanvinkt, schiet de nieuwe 4S nog steeds in 4 s naar de 100 km/h. Beide versies tikken af op een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h.

2019_porsche_taycan_4s_04

2019_porsche_taycan_4s_022019_porsche_taycan_4s_03

Waar ze echter wel in verschillen is hun rijbereik. Standaard kom je met de Performance-batterij zo’n 407 km ver (WLTP), terwijl je met de meer krachtige en grotere batterijoptie 463 km (WLTP) ver kunt rijden, vooraleer te moeten bijladen.

2019_porsche_taycan_4s_06

2019_porsche_taycan_4s_072019_porsche_taycan_4s_052019_porsche_taycan_4s_01

Net zoals de meer krachtige modellen maakt de 4S gebruik van twee synchroonmotors met permanente magneet (elk op een as) en een tweetraps versnellingsbak in de achteras. De synchroonmotor op de achteras heeft een actieve lengte van 130 millimeter en is daardoor exact 80 millimeter korter dan hetzelfde aandrijfcomponent in de Taycan Turbo S en Taycan Turbo. Zijn impulsbediende omvormer werkt ook op 600 ampère, en krijgt daardoor de klemtoon tegenover de omvormer op de vooras, die op 300 ampère opereert.

2019_porsche_taycan_4s_10

Wat deze 4S echter vooral moet doen is de instapprijs van de Taycan drastisch naar beneden halen. Voor een Taycan Turbo ben je immers minstens 157.847 euro kwijt, terwijl dat voor de Turbo S-versie zelfs minstens 191.725 euro is. De Taycan 4S ziet dat cijfer dalen naar 110.534 euro en is daarmee niet alleen een stuk meer bereikbaar, maar vaart daarmee ook rechtstreeks in het vaarwater van Tesla, en diens Model S 100 kWh in het bijzonder.