Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mini heeft deze week in Rotterdam zijn allereerste puur elektrische Mini Cooper SE wereldkundig gemaakt. Deze kost minstens 33.100 euro en heeft een rijbereik van tussen de 235 en 270 km.

Wacht eens even. Was er in een recent verleden al geen elektrische Mini? Klopt, de Mini E. Gebouwd in een beperkte oplage van 500 exemplaren en uitgeleend aan een vijfhonderdtal proefkonijnen om de technologie van de (toen) op til staande i3 te testen in dagelijkse omstandigheden en verder te verfijnen.

2019_mini_electric_wereldpremiere_11

2019_mini_electric_wereldpremiere_102019_mini_electric_wereldpremiere_122019_mini_electric_wereldpremiere_09

Waarom het bijna 10 jaar heeft geduurd vooraleer de elektrische Mini zelf in massaproductie is gegaan weten we nog steeds niet. Zeker omdat de i3 (en in mindere mate i8 en andere BMW plug-in hybrides) intussen bewezen heeft dat München de technologie wel degelijk onder de knie heeft. Maar veel wijzer zijn bij zijn debuut aan de wereld dus niet geworden.

T-vormige batterijstructuur

Door die lange ontwikkelingstijd heeft BMW, en Mini in het bijzonder, wel de nodige tijd gehad om de batterij- en andere elektrische componenten volwassen te maken. Daardoor heeft Mini eerst en vooral de packaging op punt kunnen stellen.

2019_mini_electric_04

2019_mini_electric_082019_mini_electric_062019_mini_electric_07

De Mini Electric (of Cooper SE zoals Mini er al dan niet naar refereert) maakt in tegenstelling tot de i3 met unieke CFRP-monocoque geen gebruik van een skataboardstructuur, maar een T-vormige batterijstructuur die tussen de voorste stoelen en onder de achterbank geplaatst is. De elektrische motor zit dan weer op de plek van de reguliere benzine- en dieselmotor, waardoor de elektrische Mini niet of nauwelijks aan interieurruimte moet inboeten tegenover zijn klassieke broer en zus.

2019_mini_electric_wereldpremiere_01

Terughoudendheid

Je zal met andere woorden al twee keer moeten kijken wil je de elektrische Cooper herkennen. Wil je dat toch doen dan kijk je het best naar zijn grille die quasi helemaal afgesloten is, het stekkerlogo op de tank/laadklep of naar de achterbumper die het uiteraard zonder uitlaat stelt. Andere details zoals de fluo geel/groene accenten (standaard grijs) of de optionele en asymmetrische 17-duims Electric Corona Spoke-velgen zijn dan weer afhankelijk van de gekozen uitrusting.

2019_mini_electric_01

2019_mini_electric_032019_mini_electric_092019_mini_electric_05

Diezelfde terughoudenheid vinden we ook in het interieur waar er op de het patroon op de pook en een nieuw schermpje voor de bestuurder na, zo goed als geen wijzigingen zijn. Al hoeft dat uiteraard niet negatief te zijn. Ook de elektrische Mini wil eerst een vooral een Mini zijn. En dat is lang niet gek.

2019_mini_electric_022019_mini_electric_wereldpremiere_052019_mini_electric_wereldpremiere_13

145 kg extra

Veel belangrijker is immers het rijbereik van tussen de 235 en 270 km (WLTP) – al moet Mini de cijfers naar verluidt nog concretiseren. De Mini maakt daarbij gebruik van een enkelvoudige en 184 pk/270 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft via een eentraps-transmissie en die het autootje in 3,9 s naar 60 km/h katapulteert en in 7,3 s naar de 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 150 km/uur.

2019_mini_electric_wereldpremiere_04

Maar ook in de bochten belooft de elektrische Mini genietbaar te zijn. Het zwaartepunt ligt immers nog eens 30 mm lager dan bij de reguliere Cooper S het geval is. En ook de gewichtsverdeling over beide assen is er naar verluidt op vooruit gegaan. Minpunt is uiteraard wel het toegenomen gewicht van 145 kg waarmee de elektrische Mini aftikt op een rijklaar gewicht van 1.365 kg. Zo’n 170 kg extra tegenover de i3 die uiteraard wel integraal uit lichtgewichtsmaterialen bestaat. En dus ook duurder is.

2019_mini_electric_wereldpremiere_06

Laden op wissel- en gelijkstroom

Maar wie elektrisch rijden zegt, zegt uiteraard ook opladen. Wat dat betreft kan je de elektrische Mini opladen via het klassiek stopcontact, de Mini Electric Wallbox of uiteraard een openbaar laadstation. De laadaansluiting is ontworpen voor laden op wissel- en gelijkstroom met Type 2 en CCS Combo 2 stekkers. Via de optionele driefasenkabel kan daardoor opladen aan 11 kW in 2,5 uur tot 80% en in 3,5 uur tot 100%. En via een snellader van maximaal 50 kW kan dat zelfs in 35 minuten tot 80%.

2019_mini_electric_wereldpremiere_04

2019_mini_electric_wereldpremiere_152019_mini_electric_wereldpremiere_142019_mini_electric_wereldpremiere_02

De productie van de elektrische Mini-driedeurs (een vijfdeursversie staat voorlopig niet op de agenda) zal gebeuren in de Mini-fabriek in Oxford en gaat van start in november met de eerste leveringen begin volgend jaar. Met een prijs van minimum 33.100 euro is de elektrische Mini zo’n 7.750 euro goedkoper dan een i3 met vergelijkbare autonomie. Snelle beslissers kunnen er alvast eentje reserveren op electric.mini.be. Op de volledige uitrusting en optielijst, inclusief de prijzen, is het evenwel nog even wachten.