Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Le nouveau Lotus est arrivé. Welkom Evija. Lotus eerste en puur elektrische hypercar.

We schrijven 2010 wanneer Lotus met de Evora op het toneel verschijnt. De vrij unieke 2+2 sportwagen met middenmotor was tot met de komst van deze Evija Lotus’ laatste echt nieuwe auto. En dat kwam dan vooral vanwege een gebrek aan financiële middelen die grote investeringen toelieten. Sinds 2010 heeft Hethel echter in rollercoaster van gebeurtenissen gezeten met als voorlopig eindstation Geely (Volvo/Polestar) dat als kersverse eigenaar het niet alleen groots ziet, maar ook ambitieus is en over voldoende financiële draagkracht beschikt.

2019_lotus_evija_electric_hypercar_31

2019_lotus_evija_electric_hypercar_292019_lotus_evija_electric_hypercar_322019_lotus_evija_electric_hypercar_28

Het resultaat van de ommezwaai is deze Evija. Een puur elektrische hypercar die het hybrideverhaal overslaat en doet waar Lotus goed in is: innoveren. Het is dan ook Groot-Brittannië’s eerste puur elektrisch hypercar. Maar daarbovenop ook de meest krachtige Lotus en productieauto tout court. Zijn vier elektromotoren (één motor per wiel, afkomstig van Integral Powertrain) produceren een piekvermogen van 2.000 pk en 1.700 Nm koppel waardoor iedere motor apart zelfs krachtiger is dan de meest krachtige straat-Lotus tot nog toe. Alstublieft.

2019_lotus_evija_electric_hypercar_36

2019_lotus_evija_electric_hypercar_462019_lotus_evija_electric_hypercar_272019_lotus_evija_electric_hypercar_44

Voor de ontwikkeling van de Evija, die gisteren in Londen op een fraai opgezet evenement wereldkundig werd gemaakt, ging Lotus de samenwerking aan met zijn eigen afdeling Lotus Engineering maar ook met Williams Advanced Engineering dat een van de autoriteiten is wat betreft hoogperformante elektrische aandrijvingen. Zo is het onder andere verantwoordelijk voor alle krachtbronnen van de Formule E.

2019_lotus_evija_electric_hypercar_26

De Evija zou echter geen echte Lotus zijn mocht ‘ie ook niet over een uitstekende besturing beschikken. Daarom monteerden de ingenieurs een elektrisch gestuurde hydraulische servo en diende de Evija zo licht mogelijk te zijn. Met een rijklaar gewicht van 1.680 kg is de compleet uit carbon vervaardigde Evija niet bepaald een Elan of Elise, maar in vergelijking met de directe concurrenten zoals de Rimac Concept 2 (en afgeleide Pininfarina Battista) doet ‘ie niettemin zo’n 300 kg beter. Een prestatie. Zonder meer.

2019_lotus_evija_electric_hypercar_35

2019_lotus_evija_electric_hypercar_212019_lotus_evija_electric_hypercar_202019_lotus_evija_electric_hypercar_22

Andere technische spitsvondigheden zijn er in de vorm van 20- en 21-duims magnesium velgen omhuld in Pirelli Trofeo R-banden, wegklapbare camera’s die dienst doen als zijspiegels, in-board adaptieve Multimatic-ophanging, een DRS-functie, actieve aerodynamica op zowel de voor- als achteras, twee gigantische Venturitunnels en een minimalistisch interieur waarbij het gebruiksgemak voorop staat. Zo staan de stoelen bijvoorbeeld gewoon op rails en maken ze dus geen deel uit van de monocoque.

2019_lotus_evija_electric_hypercar_43

Het design van Evija is minstens zo indrukwekkend en bulkt van de saillante details die vaak niet meteen in het oog springen maar die je pas bij een tweede, derde of vierde keer ‘scannen’ ontdekken zal. Dat de (actieve) aerodynamica daarbij een grote rol speelt, spreekt voor zich. Maar al bij al zijn ontwerper Russell Carr en zijn team er in geslaagd om de Evija een relatief clean design te geven dat vrij wars is van al te opvallend spoilerwerk.

2019_lotus_evija_electric_hypercar_33

Prestaties? Volgens Lotus accelereert de Evija in minder dan 3 s naar de honderd en naar een topsnelheid van meer dan 320 km/h. Maar misschien nog veel indrukwekkender is de sprint van 0 naar 300 km/h. Daarvoor zou de Evija immers minder dan 9 s nodig hebben. Bizar snel. En dat mag overigens ook van de geclaimde laadtijd worden gezegd. Want wie een 800 kW sterke lader weet te vinden kan de batterijen in slechts 9 minuten terug opladen. Het rijbereik zou dan weer om en bij de 400 km moeten bedragen (WLTP).

2019_lotus_evija_electric_hypercar_45

2019_lotus_evija_electric_hypercar_412019_lotus_evija_electric_hypercar_42

Lotus bouwt slechts 130 exemplaren van de Evija met elk een prijskaartje van minsten 1,7 miljoen pond (plus lokale taksen). Daarmee speelt de Evija mee in het allerhoogste echelon van hypercars. Maar gezien zijn looks en prestaties is dat maar logisch ook. Toegegeven, het is er eentje voor de happy few. Maar veel belangrijker is dat de Evija de nieuwe kapstok is voor alle Lotus’ van de toekomst. Deze zullen immers allemaal optisch en technisch afgeleid zijn van het halomodel. Denk daarbij aan veel carbon fiber maar dus ook elektrische/hybride-techniek. Boeiende tijden dus daar in Hethel.

Meer foto’s:

2019_lotus_evija_electric_hypercar_07

2019_lotus_evija_electric_hypercar_062019_lotus_evija_electric_hypercar_15

2019_lotus_evija_electric_hypercar_19

2019_lotus_evija_electric_hypercar_052019_lotus_evija_electric_hypercar_132019_lotus_evija_electric_hypercar_142019_lotus_evija_electric_hypercar_18

2019_lotus_evija_electric_hypercar_17

2019_lotus_evija_electric_hypercar_022019_lotus_evija_electric_hypercar_162019_lotus_evija_electric_hypercar_12

2019_lotus_evija_electric_hypercar_04

2019_lotus_evija_electric_hypercar_012019_lotus_evija_electric_hypercar_082019_lotus_evija_electric_hypercar_08

2019_lotus_evija_electric_hypercar_09